
J. A06039/08 
2008 PA Super 217 

THOMAS A. JOSEPH, ACUMARK, INC., :
: 

IN THE SUPERIOR COURT OF 
PENNSYLVANIA 

Appellees :  
 :  

v. :  
 :  
THE SCRANTON TIMES L.P., THE TIMES 
PARTNER, AND EDWARD LEWIS, 

:
: 

 

 :  
Appellants : No. 2144 MDA 2006 

 
 

Appeal from the Judgment November 16, 2006, 
In the Court of Common Pleas of Luzerne County, 

Civil Division at No. 3816-C of 2002. 
 

 
BEFORE: FORD ELLIOTT, P.J., DONOHUE, and POPOVICH, JJ. 

***Petition for Reargument Filed October 2, 2008*** 
OPINION BY POPOVICH, J.:                               Filed: September 18, 2008  

***Petition for Reargument Denied November 26, 2008*** 
¶ 1 This is an appeal from the November 16, 2006 judgment entered in 

the Court of Common Pleas, Luzerne County, in favor of Thomas A. Joseph 

(Appellee Joseph) and Acumark, Inc., (Appellee Acumark) (collectively 

Appellees) in their defamation action.  The Scranton Times LP, The Times 

Partner, and Edward Lewis (collectively Appellants) claim that the trial court 

erred in entering judgment in favor of Appellees because Appellees failed to 

meet their constitutionally-mandated burdens to prove falsity and fault and 

that they failed to prove injury as a result of the alleged defamatory 

statements.  Upon review, we affirm the judgment. 



J. A06039/08 

 
- 2 - 

 

FACTS 

¶ 2 The Internal Revenue Service Criminal Investigation Unit and the 

Pennsylvania State Police (PSP) Bureau of Criminal Investigation Division, 

Organized Crime Northeast Section, were conducting a joint investigation of 

William D’Elia, the reputed head of the Bufalino crime family of northeastern 

Pennsylvania.  As part of the investigation, the federal agents and PSP 

troopers applied for search warrants for the homes and businesses of 

various associates of Mr. D’Elia.  On May 29, 2001, the federal magistrate 

judge for the United States District Court for the Middle District of 

Pennsylvania issued search warrants that authorized, inter alia, the searches 

of the home of Appellee Joseph and Appellee Acumark.1  The search 

warrants were issued based on the affidavits of probable cause stating that a 

criminal conspiracy existed among Mr. D’Elia and others.  The search 

warrants issued against Appellees authorized the search and seizure of any 

documents or materials demonstrating violation of the federal racketeering 

and racketeer influenced corrupt organization (RICO) statutes, records 

relating to an illegal sports bookmaking operation, and records relating to 

the secreting of assets.2   

                                    
1  Appellee Joseph was the sole shareholder of Appellee Acumark. 
2  Specifically, the warrant permitted the search for evidence of interstate 
transportation in aid of racketeering enterprises (18 U.S.C. § 1952), illegal 
gambling (18 U.S.C. § 1955), money laundering (18 U.S.C. § 1956 & 
§ 1957), and RICO (18 U.S.C. § 1962). 



J. A06039/08 

 
- 3 - 

 

¶ 3 On May 31, 2001, federal agents and PSP troopers conducted searches 

of several businesses and individuals’ homes pursuant to the search 

warrants, including the home of Appellee Joseph and the office of Appellee 

Acumark.  At approximately 8:00 a.m., twenty to thirty armed IRS agents 

and PSP troopers entered Appellee Joseph’s home in suburban Wilkes-Barre.  

The search lasted until approximately 3:00 p.m., and the seizure consisted 

of business and bank records of Appellee Joseph’s businesses including 

Appellee Acumark. 

¶ 4 Also on the morning of May 31st, approximately thirty armed federal 

agents executed the search warrant of Appellee Acumark’s office in Wilkes-

Barre.  The agents seized Appellee Acumark’s business records and records 

that involved Appellee Joseph’s other business ventures. 

¶ 5 The IRS agents and PSP troopers also executed search warrants at the 

homes of Mr. D’Elia and Jean Stanton and the home and office of Mr. Samuel 

Marranca.  In addition, a search warrant was issued for the office of 

Raymond Zavada, who served as Appellee Joseph’s personal and business 

accountant.  The agents seized all of Mr. Zavada’s files that related to 

Appellee Joseph and his business ventures. 

The Newspaper Articles 

¶ 6 As a result of the execution of the search warrants on May 31st, the 

local news media began reporting news stories on June 1, 2001.  The 

Citizens’ Voice, a local newspaper in the Wilkes-Barre—Scranton area owned 



J. A06039/08 

 
- 4 - 

 

by Appellant The Scranton Times LP, published ten news stories from June 1, 

2001, through October 10, 2001, that involved Appellee Joseph or Appellee 

Acumark.3  Appellant Lewis, a Citizens’ Voice staff writer, wrote or co-wrote 

the final eight articles.  A brief summary of the articles follows. 

¶ 7 On June 1, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Feds Raid Business in Pittston.”4  The article reported that approximately 

thirty federal and state agents executed a federal search warrant at the 

office of Appellee Acumark.  Citizens’ Voice, 6/1/2001, at ¶¶ 1-3.  The article 

did not mention Appellee Joseph. 

¶ 8 On June 2, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Home of Acumark Owner Searched by Federal Agents.”5  This article 

reported that federal agents searched Appellee Joseph’s home.  Citizens’ 

Voice, 6/2/2001, at ¶ 1.  The article also reported that Michael Mey, Esquire, 

Appellee Joseph’s attorney, confirmed that records were removed from 

Appellee Acumark’s office.  Id. at ¶ 4.  The article included Attorney Mey’s 

statement that Appellee Joseph did not know of any reason why a search 

warrant was served nor of any type of illegal activity at his home or 

business.  Id. at ¶ 3.  Attorney Mey concluded by stating that he made 

                                    
3  The Times-Leader, another local newspaper in the Wilkes-Barre—Scranton 
area published six stories on the criminal investigation from June 2nd through 
June 8th.  Appellees did not initiate a law suit against the Times-Leader. 
4  James Conmy, as a Times-Shamrock news writer, authored this article. 
5  This article did not contain a by-line. 



J. A06039/08 

 
- 5 - 

 

requests to the IRS and Department of Treasury for information regarding 

the searches.  Id. at ¶ 5. 

¶ 9 On June 5, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Alleged Money-laundering Scheme Linked to Pittston Raid.”6  The article 

reported that a source informed that “a money-laundering ring might have 

been the reason behind the federal search warrants issued last week.”  

Citizens’ Voice, 6/5/2001, at ¶ 1.  The article continued that “the ‘three main 

players’ whose residences were searched … allegedly were laundering money 

through Acumark … and a limousine/taxi service.”  The article also reported 

that an unknown amount of money had been allegedly laundered in the 

1990s through The Metro, a then-defunct newspaper, by buying fake 

advertisement space, and continued through Appellee Acumark after the 

sale of The Metro.  Id. at ¶ 2.  The article reported that the search warrants 

were executed following months of video surveillance and a federal grand 

jury investigation.  Id. at ¶ 4.  The article repeated that the federal agents 

searched the homes of Mr. D’Elia, Appellee Joseph, Ms. Stanton, and 

Mr. Marranca and the office of Appellee Acumark.  Id. at ¶¶ 5-8, 11.  The 

article also repeated that Attorney Mey confirmed that business records were 

removed from Appellee Acumark’s office but was unsure if records were 

removed from Appellee Joseph’s home.  Id. at ¶ 9.  The article also 

                                    
6  James Conmy, as a Citizens’ Voice staff writer, and Edward Lewis wrote 
this article. 



J. A06039/08 

 
- 6 - 

 

mentioned that records seized from an office at 1303 Wyoming Avenue, 

Exeter, involved The Metro.  Appellants published a picture of Appellee 

Joseph with the article. 

¶ 10 On August 5, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Former Avoca Bar Target of Federal Money Laundering Probe.”7  The article 

centered on an investigation into alleged prostitution and drug trafficking of 

Al Carpinet, Jr., at Lavelle’s Pub.  Citizens’ Voice, 8/5/2001, at ¶¶ 1-13.  The 

article concluded with a recitation of the earlier articles involving the grand 

jury investigation of Appellee Joseph.  Id. at ¶ 16.  The Citizens’ Voice 

described the investigation as ongoing and stated that it had learned that 

federal authorities were focusing on a limousine and taxi service based at 

the Wilkes-Barre—Scranton and Lehigh Valley international airports as a 

means to transport money, drugs, prostitutes, and guns from Atlantic City, 

Philadelphia, and New York City.  Id. at 2. 

¶ 11 Also, on August 5, 2001, the Citizens’ Voice published an article 

headlined “Firearms Dealer Denies Involvement in Alleged Money Laundering 

Scheme.”8  The article centered on Gus Salazar, a Wyoming County firearms 

dealer, and stated that the PSP and Bureau of Alcohol, Tobacco, and 

Firearms, seized his firearms inventory.  Citizens’ Voice, 8/5/2001, at ¶ 1.  

The article included Salazar’s denial that he was involved with Appellee 

                                    
7  Edward Lewis and James Conmy, as Citizens’ Voice staff writers, wrote 
this article. 
8  Edward Lewis wrote this article. 



J. A06039/08 

 
- 7 - 

 

Joseph or the money laundering.  Id. at ¶ 2.  The article reported that 

Attorney Mey represented Salazar and Appellee Joseph.  Id. at ¶ 3.  The 

Citizens’ Voice indicated that a “source said both Salazar and Joseph have an 

interest in the collection of firearms linking the two together to the federal 

investigation.”  Id. at ¶ 3.  The article included Attorney Mey’s response that 

Appellee Joseph and Salazar were only connected by their retention of him 

for legal services.  Id. at ¶ 4. 

¶ 12 On August 6, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Probe Investigating Pub Clientele.”9  The article reported the investigation 

into the alleged illegal activity of the patrons of Lavelle’s Pub.  Citizens’ 

Voice, 8/6/2001, at ¶¶ 1-7.  The article also reported that a federal grand 

jury began receiving testimony about alleged money laundering at the 

beginning of the year and that the investigation widened to include 

prostitution, gun running, and drug trafficking.  Id. at ¶ 8.  The article 

included a comment from a source who explained that IRS involvement 

began two years prior when the IRS received information that as much as 

$3 million had been laundered through The Metro, a newspaper formerly 

owned by Appellee Joseph.  Id. at ¶ 11.  The article also reported that 

several reliable sources stated that limousine services at two airports were 

being investigated for possibly transporting money, drugs, and firearms in 

                                    
9  Edward Lewis and James Conmy, as Citizens’ Voice staff writers, wrote 
this article. 



J. A06039/08 

 
- 8 - 

 

attaché cases in trunks of the vehicles owned by the limousine services.  

Id. at ¶ 13.  The article continued that according to public records, Appellee 

Joseph and his son, Thomas J. Joseph, owned and operated limousine and 

taxi services at the airports.  Id. at ¶ 14. 

¶ 13 On August 8, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Ex-Metro Owner: I Didn’t See Joseph Do Anything Wrong.”10  The article 

included an interview that the Citizens’ Voice conducted with Bob Butts, a 

former employee of Appellee Joseph at The Metro who later purchased the 

paper from Appellee Joseph.  Citizens’ Voice, 8/8/2001, at ¶¶ 2-3.  The 

article included Mr. Butts’ praise of Appellee Joseph and another former 

Metro employee’s comment that he had knowledge of The Metro’s 

subscriptions and revenues and was not aware that Appellee Joseph did 

anything wrong.  Id. at ¶¶ 14-16.  The article included the previous report 

of the May 31st searches and that Appellee Joseph, Mr. D’Elia, and 

Mr. Marranca were at the center of a federal grand jury investigation into 

money laundering.  Id. at ¶¶ 4-6.  The article also included that Mr. D’Elia 

was a reputed mob boss of northeastern Pennsylvania.  Id. at ¶ 7.  The 

article also stated that a source indicated that Mr. Marranca leased the office 

at 1303 Wyoming Avenue, Exeter.  Id. at ¶ 5. 

                                    
10 Edward Lewis authored this article. 



J. A06039/08 

 
- 9 - 

 

¶ 14 On August 12, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Report: Judge Barrasse Linked to IRS Investigation.”11  The article reported 

an allegation of a connection between Judge Barrasse and the investigation 

into the clientele at Lavelle’s Pub.  Citizens’ Voice, 8/12/2001, at 1.¶  The 

article indicated that the same grand jury that was investigating drug 

activity of the patrons at Lavelle’s Pub was investigating money laundering 

allegations.  Id. at ¶ 1.  The article continued with an accounting of the drug 

trafficking at Lavelle’s Pub, which was shut down in 1997 following an 

investigation into drug trafficking that, in turn, led to the arrest of twenty 

people in 1998, and the investigation of the laundering of the drug proceeds.  

Id. at ¶¶ 2-15.  The article concluded with a summation of its earlier reports 

on the May 31st searches of Appellee Acumark’s office and of the homes of 

Appellee Joseph, Ms. Stanton, Mr. D’Elia, and Mr. Marranca, including the 

fact that agents seized records pertaining to The Metro from the office at 

1303 Wyoming Avenue in Exeter.  Id. at ¶¶ 16-18. 

¶ 15 On August, 20, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“Federal Probe Expanding to Examine Political Corruption.”12  The article 

reported the allegations of illegal activity at Lavelle’s Pub and on the part of 

Al Carpinet. Citizens’ Voice, 8/20/2001, at ¶¶ 1-16.  The article also 

mentioned the May 31st searches of Appellee Acumark’s office and that a 

                                    
11 Edward Lewis wrote this article. 
12 Edward Lewis wrote this article. 



J. A06039/08 

 
- 10 - 

 

federal grand jury had been receiving testimony regarding alleged money 

laundering through The Metro and Appellee Acumark.  Id. at ¶ 17. 

¶ 16 On October 10, 2001, the Citizens’ Voice published an article headlined 

“3 Witnesses Subpoenaed in Money-laundering Investigation.”13  The article 

began with a statement that a federal grand jury had subpoenaed three 

additional witnesses and that eight people had been arrested as the result of 

a state grand jury investigation into the allegedly illegal activities at Lavelle’s 

Pub.  Citizens’ Voice, 10/10/2001, at ¶¶ 2-3.  The article recapped its 

previous reports involving the May 31st searches of and investigation into the 

alleged money laundering operation through The Metro and Appellee 

Acumark and noted that government agents found Metro records during the 

search of the office leased to Mr. Marranca at 1303 Wyoming Avenue, 

Exeter.  Id. at ¶¶ 8-13.  The article also reported that a source indicated 

that the money allegedly laundered through The Metro “came from overfill 

and the selling of open airspace at several Pennsylvania landfills.”  

Id. at ¶ 14.  The article stated a source said, “This investigation took off 

since May 31,” which was the date of the searches of Appellees.  Id. at ¶ 15.   

PROCEDURAL HISTORY 

¶ 17 On May 22, 2002, Appellees commenced a defamation action against 

Appellants pursuant to 42 Pa.C.S.A. §§ 8341-8345 (Uniform Single 

Publication Act).  The complaint asserted various claims for defamation-libel 

                                    
13 Edward Lewis wrote this article. 



J. A06039/08 

 
- 11 - 

 

and invasion of privacy based upon ten articles published in the Citizens’ 

Voice.14 

¶ 18 Following the conclusion of discovery, Appellants filed a motion for 

summary judgment.  On January 5, 2004, the trial court denied the 

summary judgment motion.  An eight-day non-jury trial commenced on 

May 16, 2006, and concluded on May 26, 2006.  At the close of Appellees’ 

case-in-chief, Appellants made a motion for directed verdict.  The trial court 

granted the motion as to all claims made by Thomas J. Joseph.  At the 

conclusion of Appellants’ defense, Appellants renewed the motion for 

directed verdict.  The trial court denied the motion.  On October 27, 2006, 

the trial court entered its verdict in favor of Appellees on the defamation 

action against Appellants.15  The trial court concluded that eight of the 

articles16 (collectively Defamatory Articles) defamed Appellees by either 

                                    
14 The plaintiffs originally included Thomas J. Joseph, Airport Limousine and 
Taxi Service, Inc., and Airport Taxi, Limousine and Courier Service of Lehigh 
Valley, Inc.  Prior to trial, Acumark, Airport Limousine and Taxi Service, Inc., 
and Airport Taxi, Limousine and Courier Service of Lehigh Valley, Inc. 
withdrew their invasion of privacy claims. 
 The defendants originally included Edward J. Lynett, Jr., George V. Lynett, 
Cecelia Lynett Haggerty, The Scranton Times, Inc., Shamrock 
Communications, Inc., ZYXW, Inc., and James Conmy.  Prior to trial, the 
parties stipulated to the dismissal of all claims against these defendants. 
15 The trial court also entered a verdict in favor of the defendants as to 
Appellee Thomas A. Joseph’s invasion of privacy claim, as to all plaintiffs’ 
claims for punitive damages, and as to the defamation claims of Airport 
Limousine and Taxi Service, Inc., and Airport Taxi, Limousine and Courier 
Service of Lehigh Valley, Inc. 
16 The trial court found the last eight articles, chronologically, were 
defamatory. 



J. A06039/08 

 
- 12 - 

 

directly or implicitly indicating that Appellees were engaged in a broad range 

of criminal enterprises uncovered by an investigation when in fact the 

investigation targeted other individuals and businesses.  In arriving at this 

conclusion, the trial court found that Appellees were private figures, that 

Appellees proved that the Defamatory Articles were false, and that Appellees 

proved that Appellants published the Defamatory Articles with want of 

reasonable care and diligence to ascertain the truth.  The trial court awarded 

to Appellee Joseph compensatory damages in the amount of $2 million and 

to Appellee Acumark compensatory damages in the amount of $1.5 million. 

¶ 19 Following entry of the verdict, Appellants filed a motion for post-trial 

relief seeking judgment non obstante verdicto (JNOV) or a new trial.  On 

November 8, 2006, the trial court denied the motion for post-trial relief.  The 

Prothonotary entered judgment on the verdict on November 16, 2006.  This 

timely appeal followed.  The trial court ordered Appellants to file a Pa.R.A.P. 

1925(b) statement; they complied.  The trial court then authored a 

comprehensive Pa.R.A.P. 1925(a) opinion. 

ISSUES ON APPEAL 

¶ 20 On appeal, Appellants present the following questions for our review: 

I. Whether judgment in favor of [Appellants] was required 
where [Appellees] did not meet their constitutionally-mandated 
burden to prove that the allegedly libelous statement was false? 
II. Whether [Appellees], who engaged in voluntary actions 
that drew them into a public controversy, were limited purpose 
public figures and thus required to prove actual malice on the 
part of the defendants? 



J. A06039/08 

 
- 13 - 

 

III. Whether judgment in favor of [Appellants] was required 
where [Appellees] did not prove actual malice—i.e., that 
[Appellants] either knew that the allegedly libelous statements 
were false or published them with a reckless disregard of 
whether they were true or false? 
IV. Whether judgment in favor of [Appellants] was required 
where [Appellees] did not prove negligence—i.e., that 
[Appellants] either knew that the allegedly libelous statements 
were false or published them with a reckless disregard of 
whether they were true or false? 
V. Whether judgment in favor of [Appellants] was required 
where [Appellees] did not prove that they suffered an injury 
caused by the allegedly libelous statement? 
 

Appellants’ brief, at 2. 

DISCUSSION 

Standard and scope of review 

¶ 21 Because Appellants filed this appeal from the judgment entered 

following a non-jury trial, the following general principles apply to our 

review: 

 Our review in a non-jury case is limited to whether the 
findings of the trial court are supported by competent evidence 
and whether the trial court committed error in the application of 
law.  We must grant the court’s findings of fact the same weight 
and effect as the verdict of a jury and, accordingly, may disturb 
the non-jury verdict only if the court’s findings are unsupported 
by competent evidence or the court committed legal error that 
affected the outcome of the trial.  It is not the role of an 
appellate court to pass on the credibility of witnesses; hence we 
will not substitute our judgment for that of the factfinder.  Thus, 
the test we apply is not whether we would have reached the 
same result on the evidence presented, but rather, after due 
consideration of the evidence which the trial court found 
credible, whether the trial court could have reasonably reached 
its conclusion.  
 



J. A06039/08 

 
- 14 - 

 

Fletcher-Harlee Corp. v. Szymanski, 936 A.2d 87, 92-93 (Pa. Super. 

2007) (quoting Hollock v. Erie Insurance Exchange, 842 A.2d 409, 

413-14 (Pa. Super. 2004) (quotation marks and citations omitted)).  

Further, because Appellants sought but were denied JNOV or a new trial, the 

following principles of appellate review also are implicated: 

 In reviewing a motion for [JNOV], the evidence must be 
considered in the light most favorable to the verdict winner, and 
he must be given the benefit of every reasonable inference of 
fact arising therefrom, and any conflict in the evidence must be 
resolved in his favor.  Moreover, a [JNOV] should only be 
entered in a clear case and any doubts must be resolved in favor 
of the verdict winner.  Further, a judge’s appraisement of 
evidence is not to be based on how he would have voted had he 
been a member of the jury, but on the facts as they come 
through the sieve of the jury’s deliberations. 
 There are two bases upon which a [JNOV] can be entered: 
one, the movant is entitled to judgment as a matter of law, 
and/or two, the evidence was such that no two reasonable minds 
could disagree that the outcome should have been rendered in 
favor of the movant.  With the first a court reviews the record 
and concludes that even with all factual inferences decided 
adverse to the movant the law nonetheless requires a verdict in 
his favor, whereas with the second the court reviews the 
evidentiary record and concludes that the evidence was such 
that a verdict for the movant was beyond peradventure.  
 

Fletcher-Harlee Corp., 936 A.2d at 93 (quoting Moure v. Raeuchle, 529 

Pa. 394, 402-03, 604 A.2d 1003, 1007 (1992) (citations and quotation 

marks omitted)).  

Similarly, when reviewing the denial of a motion for new trial, we 
must determine if the trial court committed an abuse of 
discretion or error of law that controlled the outcome of the 
case.  
 



J. A06039/08 

 
- 15 - 

 

Fletcher-Harlee Corp., 936 A.2d at 93 (quoting Long et al. v. Mejia et 

al., 896 A.2d 596, 599 (Pa. Super. 2006) (citations omitted)). 

¶ 22 Appellants preserved their right to seek a JNOV by making an oral 

motion for directed verdict at the close of all the evidence presented.  N.T. 

Trial 5/16/2006-5/19/2007 vol. 2, at 124617; see also Pa.R.C.P. 

227.1(b)(1); Hayes v. Donohue Designer Kitchen, Inc., 818 A.2d 1287, 

1291 n.4 (Pa. Super. 2003) (“[C]ases indicate that in order to preserve the 

right to request a JNOV post-trial[,] a litigant must first request a binding 

charge to the jury or move for directed verdict at trial.”). 

Falsity of purported libelous statement 

¶ 23 Keeping these scopes and standards of review in mind, we turn our 

attention to the appeal in this defamation action. 

¶ 24 Defamation, of which libel, slander, and invasion of privacy are 

methods, is the tort of detracting from a person’s reputation, or injuring a 

person’s character, fame, or reputation, by false and malicious statements.  

Zartman v. Lehigh County Humane Society, 482 A.2d 266, 268 (Pa. 

Super. 1984).  A publication is defamatory if it tends to blacken a person’s 

                                    
17 Appellants’ counsel entitled their oral motion at the close of Appellees’ 
case-in-chief as “directed verdict;” however, a directed verdict, by definition 
is moved for at the close of all the evidence.  Pa.R.C.P. 226(b).  At the close 
of all the evidence, Appellants’ counsel asked to renew their “compulsory 
nonsuit motions;” however, compulsory nonsuit, by definition, is used to test 
the sufficiency of evidence, generally at the close of the plaintiff’s case-in-
chief.  Pa.R.C.P. 230.1.  We elect not to find waiver because of Appellants’ 
counsel’s obvious mislabeling of the oral motion for a directed verdict at the 
close of all the evidence. 



J. A06039/08 

 
- 16 - 

 

reputation or expose him to public hatred, contempt, or ridicule, or injure 

him in his business or profession.  See MacElree v. Philadelphia 

Newspapers, Inc., 544 Pa. 117, 124-25, 674 A.2d 1050, 1054 (1996).  In 

order to be actionable, the words must be untrue, unjustifiable, and 

injurious to the reputation of another.  See 42 Pa.C.S.A. § 8343(a). When 

communications tend to lower a person in the estimation of the community, 

deter third persons from associating with him, or adversely affect his fitness 

for the proper conduct of his lawful business or profession, they are deemed 

defamatory.  Green v. Mizner, 692 A.2d 169, 172 (Pa. Super. 1997).  A 

“libel” is any malicious publication that is written, printed, or painted, or 

procured to be written, printed, or painted, and which tends to expose a 

person to contempt, ridicule, hatred, or degradation of character.  See 

Schnabel v. Meredith, 378 Pa. 609, 107 A.2d 860, 862 (1954); see also 

Corabi v. Curtis Publishing Co., 441 Pa. 432, 273 A.2d 899, 904 (1971).  

The court must view the allegedly defamatory statements in context.  Baker 

v. Lafayette College, 516 Pa. 291, 532 A.2d 399, 402 (1987). 

Words which standing alone may reasonably be understood as 
defamatory may be so explained or qualified by their context as 
to make such an interpretation unreasonable.  Thus, we must 
consider the full context of the article to determine the effect the 
article is fairly calculated to produce, the impression it would 
naturally engender, in the minds of the average persons among 
whom it is intended to circulate. 
 

Thomas Merton Center v. Rockwell International Corp., 497 Pa. 460, 

465, 442 A.2d 213, 216 (1981) (citations and quotation marks omitted). 



J. A06039/08 

 
- 17 - 

 

¶ 25 The right of protecting one’s reputation can be found in our state 

Constitution: “All men are born equally free and independent, and have 

certain inherent and indefeasible rights, among which are those enjoying 

and defending life and liberty, of acquiring, possessing and protecting 

property and reputation, and of pursuing their own happiness.”  

Pa.Const.Art. 1, § 1.  Our legislature enacted legislation to protect a person’s 

rights regarding defamation.  The Uniform Single Publication Act, 42 

Pa.C.S.A. §§ 8341-8345, sets forth the elements of a prima facie case in a 

defamation action.  The burden is on the plaintiff to prove:  

(1) The defamatory character of the communication. 
(2) Its publication by the defendant. 
(3) Its application to the plaintiff. 
(4) The understanding by the recipient of its defamatory 
meaning. 
(5) The understanding by the recipient of it as intended to be 
applied to the plaintiff. 
(6) Special harm resulting to the plaintiff from its publication. 
(7) Abuse of a conditionally privileged occasion. 
 

42 Pa.C.S.A. § 8343(a).  In turn, when a prima facie case of defamation is 

properly raised, the defendant has the burden of proving:  

(1) The truth of the defamatory communication. 
(2) The privileged character of the occasion on which it was 
published. 
(3) The character of the subject matter of defamatory comment 
as of public concern. 
 

Id. at § 8343(b).  Case law prescribes additional elements that arise in 

relation to the role of the defendant specifically, in this instance, is the 

question of whether the defendant is a member of the media.  “If the 



J. A06039/08 

 
- 18 - 

 

statement in question bears on a matter of public concern, or the defendant 

is a member of the media, First Amendment concerns compel the plaintiff to 

prove, as an additional element, that the alleged defamatory statement is in 

fact false.”  Lewis v. Philadelphia Newspapers, Inc., 833 A.2d 185, 191 

(Pa. Super. 2003) (citing Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 

U.S. 767, 777 (1986)).  This leads us to Appellants’ first issue on appeal—

whether the trial court erred in failing to enter judgment in Appellants’ favor 

because Appellees failed to prove that the Defamatory Articles were false. 

¶ 26 Appellants argue that, as the investigation into criminal activity 

involved a matter of public concern, Appellees were required to prove that 

the government was not conducting the criminal investigation mentioned in 

the Defamatory Articles.  Appellants allege that Appellees failed to meet this 

burden because Appellees did not call a witness or produce a document 

proving that Appellants’ description of the government’s investigation was 

false.  Further, Appellants contend that Appellee Joseph conceded that he 

could not prove falsity of the Defamatory Articles because he was not privy 

to the government’s investigation.  Appellants argue that the trial court’s 

conclusion that Appellees met their burden was erroneous because the trial 

court equated the language in the Defamatory Articles that “Appellees were 

under investigation” with “Appellees had, in fact, committed crimes” because 

the trial court imposed upon Appellants the burden of proving that the 

statements were true. 



J. A06039/08 

 
- 19 - 

 

¶ 27 Appellees bore the burden of proving, by a preponderance of the 

evidence, that the Defamatory Articles were, in fact, false.  Hepps, 475 U.S. 

at 777; Agriss v. Roadway Express, Inc., 483 A.2d 456, 461 (Pa. Super. 

1984) (preponderance of evidence is standard for proving falsity). 

¶ 28 The trial court found that evidence adduced at trial demonstrated that 

the statements concerning the criminal activities of Appellees as Appellants 

reported were false and not supported by credible, admissible evidence.  We 

agree. 

¶ 29 In reviewing the application and affidavits for the search warrants of 

Appellee Joseph’s home, Appellee Acumark’s office, and Mr. Marranca’s 

home, we found there was no mention that Appellees were the subject of 

video surveillance as implied in Appellants’ October 10, 2001 article.  See 

Application and Affidavit for Search Warrant of Offices of Acumark 

(Defendants’ trial exhibit 12); Application and Affidavit for Search Warrant of 

Joseph Residence (Defendants’ trial exhibit 14); Application and Affidavit for 

Search Warrant of Marranca Residence (Defendants’ trial exhibit 15); 

Application and Affidavit for Search Warrant of D’Elia Residence (Defendants’ 

exhibit 29).  The applications and affidavits also failed to mention the drug 

trafficking enterprise operated from Lavelle’s Pub.  However, in the 

Defamatory Articles regarding a drug ring at Lavelle’s Pub, Appellants 

included Appellee Joseph’s and Appellee Acumark’s names and a fair reading 

of the Defamatory Articles would imply that Appellees were involved in the 



J. A06039/08 

 
- 20 - 

 

criminal conduct at the bar.  However, the May 31st searches of Appellees 

did not establish a link between Appellee Joseph or Appellee Acumark and 

Lavelle’s Pub nor did the federal investigation into Lavelle’s Pub. 

¶ 30 In the final nine published articles, Appellants claimed that a federal 

grand jury investigation centered on Appellee Joseph.  However, the 

indictment that resulted from the May 31st search warrant failed to reference 

Appellee Joseph, Appellee Acumark, or any of Appellee Joseph’s businesses.  

United States v. D’Elia and Smallacombe, CR. NO. 06-191 (M.D.Pa. 

5/24/2006) (Defendants’ trial exhibit 335).  Further, the indictment did not 

reference any allegations of money laundering through a business owned by 

Appellee Joseph or any allegations of drug trafficking, gun running, or 

prostitution through the limousine services owned by Appellee Joseph.  Id.  

The indictment failed to reference any video surveillance of Appellee Joseph, 

Appellee Acumark, or any business owned by Appellee Joseph.  Id.  The trial 

court found credible Appellee Joseph’s statement that he did not receive a 

target letter from the government investigators.  N.T. Trial, 5/16/2006-

5/19/2006 vol. 1, at 125. 

¶ 31 Also the judgment of sentence against Mr. Marranca did not involve 

any criminal activity between Mr. Marranca and Appellees.  As a result of the 

May 31st search of Mr. Marranca’s home, the government obtained a 

conviction for violation of 18 U.S.C. § 922(g)-Felon in Possession of 

Firearms.  United States v. Marranca, No. 3:02-CR-263-01 (M.D. Pa. 



J. A06039/08 

 
- 21 - 

 

2003) (Defendants’ trial exhibit 24), aff’d, 98 F.Appx. 179 (3rd Cir. 2004).  

The court also convicted Mr. Marranca of conspiracy to commit money 

laundering from an offense that concluded on December 31, 2000.18  Id.   

¶ 32 Appellants also published that the government conducted searches of 

Mr. Marranca’s office.  Appellants identified Mr. Marranca as having strong 

ties to organized crime; Appellants mentioned Appellee Joseph with Mr. 

Marranca in six of the articles.  In four articles, Appellants linked Appellee 

Joseph and his business The Metro to allegations of money laundering from 

records seized at Mr. Marranca’s office.  However, at trial, Appellee Joseph 

produced evidence that the search warrant inventory of Mr. Marranca’s office 

did not include records of The Metro.  (Plaintiffs’ ex. 26).  Search warrant for 

Samuel Marranca’s office with inventory sheets.  Further, the trial court 

found credible the testimony of Appellee Joseph and former employees of 

The Metro, including the accountant, stating that money laundering did not 

occur at The Metro or at Appellee Acumark.  Similarly, the trial court found 

credible the testimony of Appellee Joseph, employees of Appellee Joseph’s 

airport limousine and taxi services, the business manager of the 

Wilkes-Barre—Scranton Airport, and the Pittston borough police chief that 

Appellee Joseph did not use his airport limousine and taxis services to 

transport money, drugs, guns, or prostitutes. 

                                    
18 The criminal conspiracy to commit money laundering conviction stemmed 
from illegal gambling activity.  United States v. Marranca, 98 Fed.Appx. 
179 (3rd Cir. 2004).   



J. A06039/08 

 
- 22 - 

 

¶ 33 The trial court also compared and contrasted the Defamatory Articles 

with the articles published in the Times Leader.  The trial court noted that 

the Times Leader’s articles did not contain the following statements that 

appeared in the Citizens’ Voice: (1) Appellee Joseph or Appellee Acumark 

received a target letter from the government investigators; (2) Appellee 

Joseph’s limousine and taxi services were used to transport money, drugs, 

guns, and prostitutes; (3) Appellee Joseph was allegedly linked to an alleged 

pimp and to the drug ring at the local bar; (4) Appellee Joseph and Appellee 

Acumark were involved in political corruption; (5) Appellee Joseph laundered 

$3 million through The Metro; (6) federal investigators found records of 

The Metro in Mr. Marranca’s office; (7) Appellee Acumark was involved in 

money laundering; and (8) government investigators conducted video 

surveillance of Appellee Joseph.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 27-28. 

¶ 34 Upon review of the ten articles alleged to be defamatory, the trial 

court concluded that Appellants published false statements insofar as the 

Defamatory Articles expressly, or conveyed by reasonable implication to the 

average reader, that (1) Appellee Joseph was a “main” player in a money 

laundering ring; (2) The Metro laundered $3 million while Appellee Joseph 

owned it; (3) the government found records of The Metro, which had 

implicitly linked Appellee Joseph to money laundering, in the offices of 

Mr. Marranca; (4) Appellee Acumark laundered money and participated in 

the money laundering ring; (5) Appellee Joseph used his airport limousine 



J. A06039/08 

 
- 23 - 

 

services to transport drugs, prostitutes, guns, and money to other cities on 

the East Coast; (6) the government sent Joseph a target letter as a result of 

the grand jury investigation; (7) the government video taped Appellee 

Joseph engaging in illegal activity; (8) Appellee Joseph and Appellee 

Acumark were involved with an alleged pimp and an alleged drug trafficker; 

(9) Appellee Joseph was involved in illegal activity with a local gun dealer 

who the Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms was investigating; and 

(10) the government linked Appellee Joseph to a probe of political 

corruption.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 28. 

¶ 35 The trial court indicated that Appellants did not provide evidence as to 

the veracity of the Defamatory Articles.  The trial court noted that while 

Appellee Joseph and Appellee Acumark, as plaintiffs, had the burden of 

proving falsity, Appellants essentially challenged Appellee Joseph and 

Appellee Acumark to prove the negative of the published statements; this 

placed Appellee Joseph and Appellee Acumark in an unattainable position.  

Trial court opinion, 3/28/2007, at 29.  The trial court did not specifically use 

the lack of proof by Appellants in its determination of whether Appellee 

Joseph and Appellee Acumark met their burden of proving falsity, but it did 

not ignore Appellants’ failure to present credible evidence tending to 

establish truth.19  Id. at 29.  Further, the trial court found the indictment’s 

                                    
19 We recognize that there is a balance between the defendant-media’s need 
to protect the confidentiality of its source and the defendant-media’s burden 
of proving the veracity of the allegedly defamatory statement pursuant to 42 



J. A06039/08 

 
- 24 - 

 

failure to mention Appellee Joseph or Appellee Acumark in allegations of 

criminal activity revealed the false nature of Appellants’ published 

statements.  Id. at 29.   

¶ 36 We concur with the trial court’s conclusion that Appellee Joseph and 

Appellee Acumark met their burden in proving that eight of the published 

articles contained false statements; accordingly, Appellants first issue fails. 

Limited purpose public figure 

¶ 37 Case law also prescribes an additional element in relation to the role of 

the plaintiff, specifically, in this instance, is whether the plaintiff is a limited 

public figure. 

Case law further informs us that if the plaintiff is a public figure 
he or she must prove that the defendant published the offending 
statement with “actual malice,” i.e., with knowledge that the 
statement was false or with reckless disregard of its falsity. 
Curran v. Philadelphia Newspapers, Inc., 497 Pa. 163, 439 
A.2d 652, 659 (1981) (quoting New York Times Co. v. 
Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80, 84 S. Ct. 710, 11 L. Ed. 2d 686 
(1964)).  Actual malice is not judged on an objective reasonable 
man standard.  Rather, for the purposes of establishing that a 
defendant acted with reckless disregard for the truth, “[t]here 
must be sufficient evidence to permit the conclusion that the 
defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of 
his publication.”  Norton v. Glenn, 580 Pa. 212, 860 A.2d 48, 
55 (2004) (citing St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 
88 S. Ct. 1323, 20 L. Ed. 2d 262 (1968)).  However, it is 
important to note that immunity from defamation liability is not 
guaranteed merely because a defendant protests that he 
published in good faith.  Id.  Actual malice can be shown when 
“the publisher’s allegations are so inherently improbable that 
only a reckless man would have put them in circulation,” or 

                                                                                                                 
Pa.C.S.A. 8343(b)(1), which could limit the defendant-media’s ability to 
prove veracity.  However, as noted, the trial court did not specifically rely on 
Appellants’ lack of proof in determining whether Appellees met their burden. 



J. A06039/08 

 
- 25 - 

 

“where there are obvious reasons to doubt the veracity of the 
informant or the accuracy of his reports.”  Id. (citing St. Amant, 
390 U.S. at 732). 
 

Weaver v. Lancaster Newspapers, Inc., 592 Pa. 458, 467, 926 A.2d 899, 

903 (2007). 

¶ 38 This leads us to Appellants’ second and third issues on appeal—

whether the trial court erred in failing to find Appellees to be limited public 

figures by the nature of their actions and, thus, failing to require Appellees 

to demonstrate that Appellants acted with actual malice. 

¶ 39 In New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-280 (1964), and 

Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 155 (1967), the United 

States Supreme Court mandated that public officials and public figures must 

prove “actual malice” in order to recover damages in a defamation action 

against the media, that is, “that the defamatory statements were made with 

knowledge of their falsity or with reckless disregard of the truth.”  Avins v. 

White, 627 F.2d 637, 646 (3d Cir. 1980), cert. denied, 449 U.S. 982 

(1980). Subsequently, in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 

(1974), cert. denied, 459 U.S. 1226 (1983), the Court identified two classes 

of public figures:   

In some instances an individual may achieve such pervasive 
fame or notoriety that he becomes a public figure for all 
purposes and in all contexts.  More commonly, an individual 
voluntarily injects himself or is drawn into a particular public 
controversy and thereby becomes a public figure for a limited 
range of issues.  In either case such persons assume special 
prominence in the resolution of public questions. 
 



J. A06039/08 

 
- 26 - 

 

Id., 418 U.S. at 351.  A person may become a limited purpose public figure 

if he “thrust[s] himself into the vortex of the discussion of pressing public 

concerns.”  Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 n. 12 (1966).  Such a 

person uses “purposeful activity” to thrust “his personality” into a “public 

controversy.”  Curtis Publishing Co. 388 U.S. at 155.  He becomes a 

limited purpose public figure because he invites and merits “attention and 

comment.”  Gertz, 418 U.S. at 346. A person may become a limited 

purpose public figure if he attempts to have, or realistically can be expected 

to have, a major impact on the resolution of a specific public dispute that 

has foreseeable and substantial ramifications for persons beyond its 

immediate participants.  Waldbaum v. Fairchild Publications, Inc., 627 

F.2d 1287, 1292 (D.C.Cir. 1980), cert. denied, 449 U.S. 898 (1980).  “A 

private individual,” however, “is not automatically transformed into a public 

figure just by becoming involved in or associated with a matter that attracts 

public attention.”  Wolston v. Reader's Digest Assoc., 443 U.S. 157, 167 

(1979).   

¶ 40 It is the function of the court to ascertain in the first instance whether 

the plaintiff is a public or private figure.  Smith v. A Pocono Country 

Place Property Owners Assoc., Inc., 686 F.Supp. 1053, 1056 (M.D.Pa. 

1987).  “The classification of a plaintiff as a public or private figure is a 

question of law to be determined initially by the trial court and then carefully 

scrutinized by an appellate court.”  Id., 686 F.Supp. at 1056 (quoting 



J. A06039/08 

 
- 27 - 

 

Marcone v. Penthouse Int'l Magazine, 754 F.2d 1072, 1081 n.4. (3d Cir. 

1985)); see also Wolston, 443 U.S. 157.   

¶ 41 Appellants argue that Appellee Joseph and Appellee Acumark became 

limited purpose public figures when Appellants published the articles.  

Appellants further contend that Appellee Joseph’s voluntary association with 

a reputed crime figure, the government’s high profile searches, and the 

widespread publicity generated from the government’s investigation, 

demonstrated that Appellee Joseph and Appellee Acumark were key figures 

in a public controversy and, thus, were limited purpose public figures. 

¶ 42 The trial court found that Appellees did not inject themselves into an 

issue of public interest, concern, or controversy so as to become limited 

purpose public figures.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 8.  We agree. 

¶ 43 In order to classify Appellees as limited purpose public figures, 

Appellants must prove that Appellees “voluntarily thrust themselves into the 

vortex” of the public controversy.”20  Marcone, 754 F.2d at 1083.  From this 

                                    
20 As the United States “Supreme Court has not provided a detailed chart on 
the contours of the public and private figure categories,” the federal 
appellate courts have fashioned their own tests.  Marcone, 754 F.2d at 
1082; compare Wells v. Liddy, 186 F.3d 505, 534 (4th Cir. 1999) 
(establishing five-part test: (1) plaintiff had access to effective channels of 
communication, (2) plaintiff voluntarily assumed a role of special 
prominence, (3) plaintiff sought to influence the resolution or outcome of the 
controversy, (4) the controversy existed prior to the publication of the 
alleged defamation, and (5) plaintiff retained public figure status at the time 
of the alleged defamation).  As the Pennsylvania Supreme Court has not 
established a definitive test, we will employ the test used in the Third 
Circuit. 



J. A06039/08 

 
- 28 - 

 

voluntary act, we derive the notion that the person assumed the risk and 

there is consequent fairness in labeling the person a public figure.  Id., 754 

F.2d at 1083. 

¶ 44 First, Appellants needed to prove that Appellees were involved in a 

public controversy.  Hepps, 475 U.S. 767. 

¶ 45 Mere newsworthiness alone does not create a public controversy.  

Marcone, 754 F.2d at 1083. 

 A public controversy is not simply a matter of interest to 
the public; it must be a real dispute, the outcome of which 
affects the general public or some segment of it in an 
appreciable way. The United States Supreme Court has made 
clear that essentially private concerns or disagreements do not 
become public controversies simply because they attract 
attention.   
 To determine whether a controversy indeed existed … the 
judge must examine whether persons actually were discussing 
some specific question. A general concern or interest will not 
suffice. The court can see if the press was covering the debate, 
reporting what people were saying and uncovering facts and 
theories to help the public formulate some judgment ….  If the 
issue was being debated publicly and if it had foreseeable and 
substantial ramifications for non-participants, it was a public 
controversy. (citations omitted) 
 

Iafrate v. Hadesty, 621 A.2d 1005, 1007-08 (Pa. Super. 1993) (quoting 

Waldbaum v. Fairchild Publications, Inc., 627 F.2d 1287, 1296-1297 

(D.C. Cir. 1980)). 

¶ 46 The criminal investigations that were the basis of the Citizens’ Voice 

articles clearly fell within the ambit of public interest.  See, e.g., Hepps, 

475 U.S. 767 (plaintiff’s possible connection to organized crime and use of 

connection to influence government are matters of public interest); see 



J. A06039/08 

 
- 29 - 

 

also, Marcone, 754 F.2d at 1083 (allegations of drug trafficking are matters 

of public interest). 

¶ 47 Now, we turn to the questions of whether Appellees retained a greater 

ability to rebut the defamatory comments because of their status and 

whether Appellees voluntarily assumed a role of special prominence.  

American Future Systems v. Better Business Bureau, 592 Pa. 66, 86, 

932 A.2d 389, 401 (2007) (citing Getz, 418 U.S. 323).  In order to make 

this determination, we find it necessary to examine the nature and extent of 

Appellees involvement in the public controversy. 

¶ 48 Mr. D’Elia was a reputed leader of La Cosa Nostra, specifically the 

Bufalino Crime Family in northeastern Pennsylvania.  Appellee Joseph was 

aware of Mr. D’Elia’s involvement with organized crime.  See, e.g., N.T. 

Trial, 5/16/2006-5/19/2006 vol. 1, at 209.  Appellee Joseph and Mr. D’Elia 

had a personal, social relationship that began in the 1970s.  Id. at 107-08.  

This relationship included their respective families.  Id. at 108-09.  From this 

social relationship, Appellee Joseph and Mr. D’Elia developed a business 

relationship.  Appellee Joseph testified that while Mr. D’Elia did not have any 

involvement with The Metro, Mr. D’Elia did refer persons to The Metro.  Id. 

at 109-10.  Further, Appellee Joseph stated that he paid Mr. D’Elia 

commission on any printing business that came from him.  Id. at 110.  

Appellee Joseph testified that in the mid 1990s, he began to distance himself 

from Mr. D’Elia socially because of Mr. D’Elia’s association with Mr. Marranca.  



J. A06039/08 

 
- 30 - 

 

Id. at 215-16.  By 2001, Appellee Joseph and Mr. D’Elia, while still friends, 

only spoke on the telephone several times a year.  Id. at 111.  In May of 

2001, the government executed the search warrant on Appellees based on 

Appellee Joseph’s association with Mr. D’Elia. 

¶ 49 Traditionally, a plaintiff could only be considered a limited purpose 

public figure relative to a pre-existing controversy in which he elected to 

participate.  See Rutt v. Bethlehems' Globe Publ'g Co., 484 A.2d 72, 83 

(Pa. Super. 1984); cf. Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111, 134-35 

(1979) (noting that defamation plaintiff does not become public figure 

simply because media gives opportunity to respond).  In more recent times, 

the typical limited purpose public figure case involves a plaintiff actively 

participating in the public controversy in a manner intended to obtain 

attention.  Am. Future Sys., 592 Pa. 66, 87, 932 A.2d 389, 402; see also 

Woy v. Turner, 573 F. Supp. 35 (N.D. Ga. 1983) (holding news conference 

to attract media attention to self and to client). 

¶ 50 Appellants contend that Appellees actively participated in the public 

controversy when their attorney made comments on their behalf to the 

media.  The trial court found, and we agree, that while Appellees had access 

to effective means of communication as evidenced by Appellees’ attorney’s 

ability to make statements to the press, Appellees’ attorney’s statements 

were limited and defensive to the allegations made in the Citizens’ Voice 

articles.  The statements were not substantive comments on any matters in 



J. A06039/08 

 
- 31 - 

 

the articles.  Further, Appellees did not have any greater access to the 

media than a private individual.  Accordingly, Appellees did not make these 

statements to influence the resolution of the outcome of any perceived 

controversy and did not create limited purpose public figures of Appellees. 

¶ 51 In other defamation cases, the plaintiff’s action may itself invite 

comment and attention, and even though he does not directly try or even 

want to attract the public’s attention, he is deemed to have assumed the risk 

of such attention.  Marcone, 754 F.2d at 1083.   

¶ 52 Appellants argue that Appellee Joseph’s association with Mr. D’Elia 

drew him into the public controversy—namely, the criminal investigation that 

resulted in the issuance of search warrants and in the subsequent searches 

of Appellee Joseph’s home and Appellee Acumark’s office.  Appellees did not 

dispute that Appellee Joseph and Mr. D’Elia had a business relationship and 

a personal friendship.  Their relationship and friendship made Appellee 

Joseph a subject in the search warrants.  The trial court found that Appellee 

Joseph’s relationship with Mr. D’Elia did not rise to the level of him 

voluntarily assuming a role of special prominence.  Trial court opinion, 

3/28/2007, at 15.  We agree. 

¶ 53 In Marcone, an attorney sued Penthouse for defamation regarding an 

article that linked the attorney to drug trafficking and to outlaw motorcycle 

clubs.  To determine if Marcone was a limited purpose public figure, the 

Third Circuit Court of Appeals examined whether he voluntarily placed 



J. A06039/08 

 
- 32 - 

 

himself into a public controversy and assumed the risk of being a public 

figure.  The Court looked to (1) Marcone’s indictment in the drug trafficking 

conspiracy and the attendant publicity; (2) his legal representation of 

motorcycle gang members; and (3) his non-representational ties to the 

Pagans and Warlocks motorcycle clubs.  The Court recognized that Marcone 

was a close case.  “[I]f each element of the equation is taken separately it 

may be argued that no one aspect may be sufficient to create public figure 

status.”  Marcone, 754 F.2d at 1086.  The Court concluded that given the 

public nature of the drug trafficking, the widespread media attention, and 

Marcone’s significant contact with the Pagans that was of a non-legal 

representation type, Marcone crossed the line from private to limited 

purpose public figure.  Id., 754 F.2d at 1086-87. 

¶ 54 We can distinguish Marcone from the present case.  While both 

Appellees and Marcone continued a relationship, both business and personal, 

with individuals who were known criminals, Appellee Joseph testified that his 

relationship with Mr. D’Elia diminished in the time leading up to the public 

controversy while Marcone continued his personal involvement with the 

Pagans.  Further, Appellee Joseph was never indicted while Marcone’s 

relationship with the Pagans led to an indictment.  If, as the Third Circuit 

recognized, Marcone was a close case, the present case is not nearly as 

close.  We find that the trial court correctly determined that Appellants failed 



J. A06039/08 

 
- 33 - 

 

to prove that Appellee Joseph and Appellee Acumark were limited purpose 

public figures; accordingly, Appellants’ second and third issues fail. 

Negligent publication of defamatory material 

¶ 55 As Appellees were found to be private figures, Appellees needed to 

prove that the defamatory material was published in a negligent manner in 

order to recover.  Am. Future Sys., at 84, 932 A.2d at 400.  A negligent 

manner is publication with want of reasonable care and diligence to ascertain 

the truth.  Rutt, 484 A.2d at 83.  This leads us to Appellants’ fourth issue on 

appeal—whether the trial court erred in finding that the Appellees proved 

that Appellants published the allegedly defamatory statements with a want 

of reasonable care and diligence to ascertain the truth. 

¶ 56 To prove that Appellants published the defamatory statements 

negligently, Appellees presented the expert testimony of Christopher Harper, 

an associate professor tenured at the Department of Journalism in the 

School of Communications and Theater at Temple University.  The trial court 

qualified Professor Harper as an expert in the field of journalism and 

journalistic policies. 

¶ 57 Professor Harper testified about the inherent dangers in utilizing 

confidential sources.  N.T. Trial, 5/16/2006-5/19/2006 vol. 1, at 453.  He 

indicated that confidential and anonymous sources should be used only in 

very extreme cases.  Id. at 453.  He reasoned that when a source is not 

named, there is no ability to question whether the source is stating fact or 



J. A06039/08 

 
- 34 - 

 

opinion or has a bias.  Id. at 453.  Professor Harper indicated that he 

reviewed the Citizens’ Voice confidentiality guidelines in its own journalistic 

code.21  Id. at 453-55.  He then applied his knowledge of journalistic policies 

and the Citizens’ Voice’s journalistic code to Appellants’ vetting process prior 

to the publication of alleged defamatory articles.  Professor Harper noted 

that Appellants failed to follow its own journalistic code involving the editor’s 

review of the confidential sources.  Id. at 455.  The editors of the articles 

requested information on the confidential source in only one of the articles 

and conducted one meeting with two reporters in which the sourcing was 

discussed.  Id. at 456-57.  Professor Harper then reviewed the eight 

defamatory articles individually and found problems with six of the articles 

published.22  Id. at 460-83.  He concluded that Appellants 

                                    
21 Regarding confidentiality and the use of unnamed sources, the Citizens’ 
Voice journalistic code states the following guidelines: 

1. While anonymous sources are a critical element of some important 
stories, frequent reliance on them in the newspaper increases the risk 
of inaccurate or unfair journalism and can adversely affect the 
newspaper’s credibility with readers. 
2. Anonymous statements and quotes should be published only when 
necessary to provide important information and only after the reporter 
and the editor in charge are satisfied that the Citizens’ Voice is meeting 
its standards for accuracy and fairness. 
3. Reporters should avoid making promises of confidentiality to 
sources when those promises are not in the newspaper’s or the reader’s 
best interests, but reporters should be prepared to honor such 
promises. 

Plaintiffs’ trial exhibit 17. 
22 Professor Harper also had a problem with not using the name of a 
neighbor and an Appellee Acumark employee in the first article.  However, 
the trial court found that the article was not defamatory. 



J. A06039/08 

 
- 35 - 

 

violated the journalistic code of the Citizens’ Voice as well as generally 

accepted newsroom standards regarding the inspection of articles prior to 

publication, the use of confidential sources, and editorial oversight.  N.T. 

Trial, 5/16/2006-5/19/2006 vol. 1, at 487-88. 

¶ 58 Although the articles used unnamed sources potentially fourteen 

times, only Appellant Lewis had used his sources prior to these articles.  

Mr. Conmy testified that he believed that he was the only person talking to 

his unnamed sources.  N.T. Trial, 5/16/2006-5/19/2006 vol. 1, at 761 

(Conmy depo., at 102-04).  Appellant Lewis granted confidentiality to his 

sources without prior editorial approval, which contravened the Citizens’ 

Voice’s journalistic code.  Id. at 423 (Golias depo., at 40-41); id. at 757 

(Lewis vol. I depo., at 248-50); id. at 761 (Conmy depo., at 102-04).  

Mr. Conmy testified that Editor Golias did not ask to meet with any of his 

sources.  Id. at 761 (Conmy depo., at 109).  Further, Appellants published 

the Defamatory Articles in the Citizens’ Voice when they did not possess any 

information, other than the unnamed source, that linked Appellees to 

organized crime, to Lavelle’s Pub, or to illicit activity involving Appellee 

Joseph’s airport limousine businesses.  See, e.g., id. at 429 (O’Donnell’s 

depo., at 109-110); id. at 757 (Lewis vol. II depo., at 47, 70-72). 

¶ 59 The trial court found that Professor Harper’s expert opinion 

supplemented the evidence presented at trial that Appellants did not 

properly vet the confidential sources, that editorial oversight was 



J. A06039/08 

 
- 36 - 

 

non-existent, and that Appellants failed to conform to generally-accepted 

journalistic standards.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 22.   

¶ 60 Appellants presented the federal indictment of Mr. D’Elia as evidence 

of the fact that the Citizens’ Voice did not publish the articles negligently.  

However, we reviewed the federal indictment and found that the indictment 

did not mention Appellees and it did not mention the accusations in the 

articles.  A federal grand jury indicted Mr. D’Elia of conspiring with Richard 

Smallacombe, John Doncses, and Frank Pavlico to commit money laundering 

and of conspiring with Richard Smallacombe, John Doncses, Frank Pavlico, 

III, and Lous Pagnotti, III, to commit obstruction of justice and perjury.  

United States v. D’Elia and Smallacombe, No. 06-CR-191 (Defendants’ 

trial exhibit 335).  However, the Defamatory Articles did not involve the 

persons or the accusations in the indictment.  Accordingly, the trial court 

correctly concluded that the indictment of Mr. D’Elia did not attest to the 

veracity of the articles or the manner of publication. 

¶ 61 We conclude that the trial court correctly concluded that Appellants 

failed to follow their own journalistic code and that they published the 

Defamatory Articles in a negligent manner.  Accordingly, Appellants’ fourth 

issue fails. 



J. A06039/08 

 
- 37 - 

 

Suffered Loss 

¶ 62 Lastly, Appellants argue that the trial court erred in failing to enter 

judgment in their favor because Appellees failed to prove that they suffered 

an injury that was caused by the allegedly libelous statements.   

¶ 63 Courts adjudicating libel cases as triers of fact should be guided by the 

same general rules regarding damages that govern other types of tort 

recovery.  Sprague v. Walter, 656 A.2d 890, 923 (Pa. Super. 1995).  

Sitting as the trier of fact, the trial court determines the question of 

damages.  The plaintiff bears the burden of proving damages by a 

preponderance of the evidence; the amount of damages may be proven by 

the plaintiff furnishing a reasonable amount of information from which the 

trial court may fairly estimate the damages without engaging in speculation.  

Bolus v. United Penn Bank, 525 A.2d 1215, 1225-26 (Pa. Super. 1987). 

¶ 64 As the defamatory articles published words imputing the commission 

of infamous crimes by Appellees, the words were actionable per se.23  With 

words that are actionable per se, only general damages, i.e., proof that 

one’s reputation was actually affected by defamation or that one suffered 

personal humiliation, or both, must be proven; special damages, i.e., out-of-

pocket expenses borne by the plaintiff due to the defamation, need not be 

                                    
23 Generally, defamatory words are either actionable per se or actionable per 
quod.  Words that on their face and without the aid of extrinsic evidence are 
recognized as injurious are actionable per se; words that are actionable per 
quod are those that the injurious nature appears only in consequence of 
extrinsic facts. 



J. A06039/08 

 
- 38 - 

 

proven.  Brinich v. Jencka, 757 A.2d 388, 397 (Pa. Super. 2000).  A 

plaintiff in a defamation action need not prove special damages or harm in 

order to recover; he may recover for any injury done to his reputation and 

for any other injury of which the libel is the legal cause.  Agriss, 483 A.2d at 

474.  Pennsylvania has adopted the rule of Restatement (Second) of Torts, 

§ 569 (1977), that all libels are actionable without proof of special harm.  

Curran v. Philadelphia Newspapers, Inc., 546 A.2d 639, 641 n. 3 

(1988). 

¶ 65 Compensatory damages recoverable for defamation include actual 

damages recoverable for the proven harm caused by the publication.  

Walker v. Grand Cen. Sanitation, Inc., 634 A.2d 237, 244 (Pa. Super. 

1993).  Actual damages include general damages and special damages.  

Sprague v. Am. Bar Ass’n, 276 F.Supp.2d 365, 368 (E.D. Pa. 2003).  

Actual damages must be established through competent evidence 

concerning the injury.  Gertz, 418 U.S. at 350.  Where damage of 

reputation is claimed, evidence concerning the circulation and contents of 

the defamatory publication may support an inference that it was read by its 

intended recipients and caused damage to the plaintiff’s reputation.  Agriss, 

483 A.2d at 463.  Additionally, the plaintiff in a defamation action may also 

present testimony concerning his loss of reputation.  Wilson v. Benjamin, 

481 A.2d 328, 333 (Pa. Super. 1984).   



J. A06039/08 

 
- 39 - 

 

¶ 66 The trial court awarded compensatory damages to Appellee Joseph in 

the amount of $2 million for humiliation and the substantial and irremediable 

mental and emotional harm as well as harm to his reputation caused by the 

Defamatory Articles.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 46. 

¶ 67 Appellants contend that regarding injury to reputation, Appellees failed 

to present evidence of others in the community and relied solely on the 

testimony of Appellee Joseph and his family.  However, as noted by this 

Court in Wilson, the plaintiff’s testimony concerning damage to reputation 

and emotional harm was sufficient to prove compensable damages.  Wilson, 

481 A.2d at 333; see also Marcone, 754 F.2d at 1080.  Accordingly, we 

find that Appellee Joseph proved harm to his reputation and that the trial 

court did not commit error by awarding damages to Appellee Joseph that 

were based solely on his and his families’ testimony. 

¶ 68 Next, Appellants contend that Appellee Joseph failed to establish that 

he suffered emotional injury.  Appellants claim that Appellee Joseph did not 

make a claim for mental and emotional stress and that he presented no 

evidence of medical treatment for such stress.  Appellants also claim that 

those same injuries, emotional and social, that were the result of the 

Defamatory Articles were actually caused by a 1997 automobile accident.  

Once again, as in Wilson, Appellee Joseph’s testimony regarding the 

humiliation and emotional stress that resulted from the Defamatory Articles 

was sufficient to prove compensable damages.  Accordingly, we find no error 



J. A06039/08 

 
- 40 - 

 

by the trial court, and, consequently, Appellants’ contention is without 

merit.24 

¶ 69 Regarding the compensatory damages to Appellee Joseph, Appellants’ 

final contention states that Appellee Joseph failed to prove that the 

Defamatory Articles caused harm to his reputation.  However, the testimony 

of Appellee Joseph and his family belie Appellants’ contention.  Appellee 

Joseph testified that his life became a “nightmare” following the publication 

of the articles in August of 2001 that linked him to drug trafficking at 

Lavelle’s Pub.  N.T. Trial vol 1., 5/16/2007—5/19/2007, at 137, 327-328.  

Appellee Joseph’s daughter also testified regarding the adverse effects of the 

Defamatory Articles on her father and his reputation.  Id. at 614-19.  

Accordingly, we find that the evidence presented supports the conclusion 

that the publication of the Defamatory Articles caused actual harm to 

Appellee Joseph.  Appellants’ final contention as to the compensatory 

damages to Appellee Joseph fails. 

¶ 70 The trial court awarded damages to Appellee Acumark in the amount 

of $1.5 million for the harm to its reputation in the community as evidenced 

by lost profits.  Trial court opinion, 3/28/2007, at 45. 

                                    
24 Appellants also contend that a plaintiff in a defamation action cannot 
satisfy the burden of proving actual injury based solely on an allegation of 
humiliation and emotional distress.  As we noted above, the trial court 
correctly found that Appellee Joseph sufficiently proved compensable 
damage to his reputation in the community.   



J. A06039/08 

 
- 41 - 

 

¶ 71 Appellants contend that the trial court based its award on speculative 

expert testimony of Andrew Verzilli25 in that Appellee Acumark’s own 

financial records show that there was no basis for Mr. Verzilli’s assumption of 

ever increasing revenues and profits.  Appellants allege that Appellee 

Acumark’s loss of profits may have derived some other source, namely, the 

loss of revenue from Appellee Joseph’s airport limousine services.  

Appellants’ assailment on Mr. Verzilli’s assessment of Appellee Acumark’s 

loss of profit was quintessentially a challenge to the credibility of 

Mr. Verzilli’s findings.  However, as long as it was reasonable to infer that 

Acumark’s loss of profits was a result of the Defamatory Articles, the 

evidence was sufficient to sustain Appellee Acumark’s burden of proof.  

Cooke v. The Equitable Life Assurance Society, 723 A.2d 723, 728 (Pa. 

Super. 1999). 

¶ 72 The trial court found evidence credible that Appellee Acumark suffered 

economic loss caused by the Defamatory Articles.  The Defamatory Articles 

incorrectly alleged that Appellee Acumark was involved in laundering money 

with Appellee Joseph and his airport limousine services.  The Defamatory 

Articles alleged that the money laundering began with The Metro and 

continued with Appellee Acumark.  Appellee Acumark presented evidence 

that business losses followed the publication of the Defamatory Articles in 

                                    
25 Mr. Verzilli was hired by Appellees to testify regarding the financial impact 
of the publication of the Defamatory Articles on Appellee Acumark’s business 
revenue. 



J. A06039/08 

 
- 42 - 

 

the Citizens’ Voice.  See, e.g., N.T. Trial vol. 1, 5/16/2007—5/19/2007, at 

729-30 (group of Appellee Acumark’s core customers stopped doing 

business when articles published in August of 2001), id. at 529-31 (political 

customers stopped using Appellee Acumark after publication of articles); id. 

at 406-08 (customer stopped business with Appellee Acumark after Appellee 

Acumark linked to prostitution, drug trafficking, and guns).  The trial court 

concluded that the Defamatory Articles caused Appellee Acumark’s damages. 

¶ 73 In computing the $1.5 million compensatory award, the trial court 

considered the testimony of Mr. Verzilli credible and used it to compute lost 

profits.  However, the trial court reduced Mr. Verzilli’s calculation to reflect 

the amounts attributable to damages allegedly suffered by Appellee Joseph’s 

airport limousine service, which did business with Appellee Acumark.  Trial 

court opinion, 3/28/2007, at 45.  In fashioning its award, the trial court also 

considered the harm to Appellee Acumark’s reputation in the community.  

Id. at 45.  We find that the trial court’s award to Appellee Acumark was not 

speculative but was based on credible evidence of actual damages to 

Appellee Acumark; accordingly, Appellants’ final issue fails. 

CONCLUSION 

¶ 74 We agree with the trial court’s conclusion that the “gist” of the 

Defamatory Articles was not a fair and accurate summary of the federal 

investigation involving Mr. D’Elia, Appellees, Mr. Marranca, and Ms. Stanton, 

which resulted in a falsehood against Appellees.  The May 31st searches of 



J. A06039/08 

 
- 43 - 

 

Appellee Joseph’s home and Appellee Acumark’s office was to investigate 

alleged money laundering involving Mr. D’Elia.  The federal probe into the 

illegal activity at Lavelle’s Pub appeared to be a separate probe of a separate 

criminal enterprise—drug trafficking and money laundering.  However, a fair 

reading of the eight Defamatory Articles implied that the investigations were 

interrelated. 

¶ 75 Further, the Defamatory Articles failed to provide an explanation that 

the matters asserted in the affidavits were unproven allegations or not 

established facts.  The articles also indicated that Appellees were under 

video surveillance; but, video surveillance of Appellees was not mentioned in 

the affidavits.  Further, the affidavits did not contain any allegations of drug 

trafficking, gun running, or prostitution connected to Appellees.  The 

Defamatory Articles implied that Appellee Joseph’s airport limousine 

businesses were involved in transporting various forms of contraband.  

However, Appellee Joseph never received a target letter from federal 

investigators.  Appellees proved these allegations were false. 

¶ 76 Additionally, we agree that the Appellants acted negligently in 

publishing the Defamatory Articles by failing to abide by their own 

journalistic code when using unnamed sources.  Appellant Lewis, and not an 

editor, granted confidentiality to the source.  From the evidence presented, 

there appeared to be very little editorial oversight of the use of unnamed 

sources.   



J. A06039/08 

 
- 44 - 

 

¶ 77 Appellees proved that the Defamatory Articles cause actual injury in 

harm to the reputation of Appellees and lost profits to Appellee Acumark. 

¶ 78 Further, Appellants failed in its burden to prove that Appellees were 

limited purpose public figures and, therefore, Appellees were not required to 

prove Appellants acted with actual malice.  The trial court conclusion 

correctly weighed Appellants’ First Amendment protections against 

Appellees’ expectation of privacy concerns as private figures. 

¶ 79 The trial court correctly concluded that Appellee Joseph and Appellee 

Acumark proved their defamation action against Appellants pursuant to 42 

Pa.C.S.A. § 8343(a) and Appellants failed in its rebuttal pursuant to 42 

Pa.C.S.A. § 8343(b)(1).  Accordingly, we affirm the judgment entered in 

favor of Appellees and against Appellants. 

¶ 80 Judgment affirmed. 


