
 

[J-35-2015] 

IN THE SUPREME COURT OF PENNSYLVANIA 

MIDDLE DISTRICT 

 

SAYLOR, C.J., EAKIN, BAER, TODD, STEVENS, JJ. 
 
 
THOMAS A. JOSEPH, THOMAS J. 
JOSEPH, ACUMARK, INC., AIRPORT 
LIMOUSINE AND TAXI SERVICE, INC., 
 
   Appellees 
 
 
  v. 
 
 
THE SCRANTON TIMES L.P., THE 
TIMES PARTNER, JAMES CONMY AND 
EDWARD LEWIS, 
 
   Appellants 

: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 

No. 135 MAP 2014 
 
Appeal from the Order of Superior Court at 
No. 929 MDA 2012 dated March 11, 2014, 
Reconsideration Denied May 13, 2014, 
Vacating and Remanding the decision of 
the Luzerne County Court of Common 
Pleas, Civil Division, at No. 2002-3816C 
judgment entered April 23, 2012. 
 
ARGUED:  May 6, 2015 

 
OPINION 

 

 

MR. JUSTICE STEVENS         DECIDED: November 20, 2015 

 
This discretionary appeal concerns a defamation case wherein The Scranton 

Times L.P., The Times Partner, James Conmy, and Edward Lewis (collectively “the 

Media Defendants”)1 appeal from an order of the Superior Court, which affirmed in part 

and reversed in part the decision of the Honorable Joseph Van Jura of the Court of 

Common Pleas of Luzerne County and granted Thomas A. Joseph, Thomas J. Joseph, 

                                            
1 Edward J. Lynett, Jr., George V. Lynett, Cecelia Lynett Haggerty, The Scranton Times, 

Inc., Shamrock Communications, Inc., and ZYXW, Inc. were originally included as 

defendants.  However, prior to trial, the parties stipulated to the dismissal of all claims 

against these defendants.  

 



[J-35-2015] - 2 

Acumark, Inc., and Airport Limousine and Taxi Service, Inc. (collectively “Appellees”) a 

new trial.  For the reasons discussed in this opinion, we conclude the Superior Court 

erred in granting Appellees a new trial, and therefore, we reverse.           

I.  Factual and Procedural Background 

This matter arises out of a series of articles written by James Conmy (“Conmy”) 

and Edward Lewis (“Lewis”) which appeared from June 1, 2001, to October 10, 2001, in 

the Citizens’ Voice, a newspaper in the Wilkes-Barre/Scranton area owned by The 

Scranton Times L.P.2  The articles reported about the existence of a federal criminal 

investigation into the alleged ties of William D’Elia (“D’Elia”), the reputed head of the 

Bufalino crime family of northeastern Pennsylvania, and Thomas A. Joseph, Sr. (“Joseph, 

Sr.”) to organized crime activities.  The articles included information related to, inter alia, 

the May 31, 2001, execution of search warrants by a large contingent of federal agents 

and state troopers at the Wilkes-Barre residence of Joseph, Sr., the office of Joseph, Sr.’s 

business, Acumark, Inc. (“Acumark”), the residence of Samuel Marranca (“Marranca”), 

the residence of Jeanne Stanton, and the residence of D’Elia.  Specifically, the trial court 

summarized the challenged articles as follows:  

While the Citizens’ Voice published ten articles from June 1 to 
October 10, 2001, [Appellees] agree that the first two articles were not 
defamatory.  The remaining eight articles at issue are summarized below. 

The article of June 5, 2001, written by . . . Comny [sic] and Lewis, 
indicates that, according to “a source[,]”[ ] the reason for the search 

                                            
2 As indicated in detail infra, a non-jury trial in this matter was originally held before 

former Judge Mark A. Ciavarella.  However, in 2009, we vacated former Judge 

Ciavarella’s verdict, judgment, and all substantive orders, and we remanded for a new 

trial with a new judge.  As our remand in this matter voided the prior trial court 

proceedings, we have set forth the facts as found by Judge Van Jura following the second 

trial.  

 



[J-35-2015] - 3 

warrants of May 31 was a money-laundering [sic] scheme involving “three 
main players” whose residences were searched, . . . Acumark and “a 
limousine/taxi service in Pittston Township[.]”[ ]  The article indicates that 
money was also laundered through a “now-defunct weekly newspaper 
called The Metro[.]”[ ]  The article references D’Elia, La Cosa Nostra Crime 
Family[,] and reputed mobsters Russell Bufalino and Ralph Natale.  The 
article contains the photograph of only one person:  Joseph, Sr.  The 
article contains confirmation from Joseph, Sr.’s civil attorney that records 
were removed from Acumark’s Pittston office, followed by an assertion 
based on an unnamed source, that records of The Metro were seized from 
1303 Wyoming Avenue.  

There were no further articles until two months later. 
On August 5, 2001, the Citizens’ Voice published an article written by 

. . . Conmy and Lewis.  The article asserts, without indicating a source, that 
arrests at a former Avoca bar (Lavelle’s Pub) three years before are 
connected to the money laundering investigation.  In the next paragraph, 
the article states that a limousine and taxi service based at both the 
Wilkes-Barre/Scranton and Lehigh Valley [I]nternational [A]irports is under 
federal focus for transporting money, drugs, prostitutes[,] and guns to and 
from Atlantic City, Philadelphia, and New York.  It is followed by another 
paragraph describing how Lavelle’s Pub was used for the purposes of the 
use and distribution of cocaine.  After several paragraphs about Lavelle’s 
Pub, the article describes how prostitutes from an escort service operated 
by Al Carpinet, Jr., were used to entertain clients, followed by assertions, 
without attribution to a source, that a federal grand jury is investigating 
information that as much as $3 million was laundered through The Metro 
and ending with a paragraph about the above-described May 31 searches.  
The gist of the article is that the investigations of Lavelle’s Pub and Al 
Carpinet, Jr., and the purported investigations of an airport taxi and 
limousine service that is transporting money, drugs, prostitutes, and guns 
and of The Metro are related to the searches of May 31, 2001.  Nowhere in 
the article is it indicated that the assertions are only allegations, and 
nowhere is/are the source(s) of the assertions indicated.   

On August 5, 2001, . . . Lewis authored a separate article headlined 
“Firearms dealer denies involvement in alleged money laundering scheme” 
relating to an alleged firearms dealer, Gus Salazar [(“Salazar”)], and 
indicating that both Salazar and Joseph, Sr., collect guns and use the same 
attorney.  The article concludes by stating that the money laundering 
investigation is related to the investigation of Salazar.  The parties agreed 
that neither side would call Salazar as a witness at trial, and stipulated that 
his testimony at the prior trial . . . would be excluded from consideration in 
this trial.  This was done. 

On August 6, 2001, the Citizens’ Voice published an article written by 
. . . Conmy and Lewis on page 3 entitled “Probe investigating pub clientele” 
which was continued on page 37 under the heading “Probe: Customers 
under scrutiny[.]”[ ]  The article indicates that, according to “an investigative 



[J-35-2015] - 4 

source[,]”[ ] a frequent visitor at Lavelle’s Pub “is a relative to one of three 
persons who received a target letter” from a Harrisburg federal grand jury 
investigating money laundering and indicates that the [sic] “the investigation 
expanded to include prostitution, gun running[,] and further drug 
trafficking[.]”[ ]  At the continuation of the article on page 37, after repeating 
earlier assertions that The Metro, “formerly owned by Joseph[,] (Sr.)” was 
used to launder $3 million, the article asserts that a taxi and limousine 
service owned by Joseph, Sr., and [Thomas J. Joseph, Jr. (“Joseph, Jr.”)], 
“is being looked at as a means to transport money, drugs, prostitutes[,] and 
guns to and from Atlantic City, Philadelphia[,] and New York City, several 
reliable sources said[.]”[ ]  The article indicates: “A source said that 
although the transportation service at the Wilkes-Barre/Scranton 
International Airport promotes limousines, no such vehicles exist.  The 
source continued to explain that the money, drugs[,] and guns are kept in 
attach[é] cases in the trunks of the vehicles when they transport the goods 
to the larger cities[.]”[ ]   

The next day, August 8, 2001, the Citizens’ Voice published an 
article written by . . . Lewis indicating that Bob Butts [(“Butts”)], who 
published The Metro with Joseph, Sr., “didn’t see Joseph do anything 
wrong” and indicating again that, during the searches of May 31, 2001, 
records of The Metro were found in an office purportedly leased by . . .   
Marranca and that one of the other individuals whose home was searched, 
D’Elia, “is a reputed mob boss[.]”[ ]  The article indicates that Joseph, Sr., 
Marranca, and D’Elia “are at the center” of a federal investigation into 
money laundering that “expanded in recent weeks when federal 
investigators learned about drug-trafficking, prostitution, and gun running to 
and from Atlantic City and other larger cities[.]”[ ]  Otherwise, the article 
purports to be about Butts’ disclaimers that The Metro was profitable. 

Four days later, on August 12, 2001, the Citizens’ Voice published 
an article by Lewis entitled “Report: Judge Barrasse linked to IRS 
investigation . . . Officials say he is not connected to former Lavelle’s Pub 
Avoca[.]”[ ]  Citing “several reliable sources[,]”[ ] the article repeats the 
substance of the assertions that a cocaine ring was operating out of 
Lavelle’s Pub and indicates that “Lavelle’s Pub was not involved in the 
laundering of money” but is connected to the money laundering 
investigation and to an investigation of Al Carpinet, Jr., because of the pub’s 
clientele.  The article indicates that one of at least three persons who sold 
cocaine at the pub “is related to two of the three persons who received 
target letters[.]”[ ]  The article concludes by describing the May 31 
searches of Marranca’s, D’Elia’s[,] and Joseph, Sr.’s residences and of 
Acumark and concludes by asserting that “a source close to the 
investigation” said that close to $3 million was laundered through The 
Metro.   

The next article by Lewis was published by the Citizens’ Voice on 
August 20, 2001.  The article states, “a source close to the probe said” that 
the money laundering investigation “has expanded to include possible 



[J-35-2015] - 5 

abuse of power and political corruption for personal gain . . . It also includes 
prostitution involving alleged pimp Al Carpinet, Jr. and drug trafficking 
similar to the 1986 federal prosecution of Frederick Luytjes[,]”[ ] indicating 
that the federal grand jury investigation of money laundering through The 
Metro and Acumark is being headed by the same prosecutor . . . who 
prosecuted Luytjes.  The laundered money, according to a source, came 
from overfill at landfills in the state.  The new information . . . was “learned 
soon after the searches on May 31 on several homes and businesses, 
including Acumark . . . .” 

The final article, written by Lewis, was published by the Citizens’ 
Voice on October 10, 2001[,] and was headlined “3 witnesses subpoenaed 
in money-laundering [sic] investigation[.]”[ ]  Isolated portions of the article 
are offset as follows: “QuickInfo - 1 of those ordered to testify before a grand 
jury in Harrisburg had ties to an Avoca tavern that was closed in 1998 
following a federal and state probe.  Part of the investigation centers on 
reputed crime boss . . . D’Elia of Hughestown[,]” and “THIS [sic] 
investigation took off since May 31.”  The article indicates that at least 
three persons have been subpoenaed to the grand jury investigating money 
laundering and at least one of them has ties to Lavelle’s Pub.  The article 
asserts that the grand jury “began hearing testimony from witnesses . . . 
following nine months of video surveillance on key suspects[.]”[ ]  After 
recapping the May 31, 2001[,] searches and indicating that a car occupied 
by D’Elia and Marranca was also searched, the article indicates, in the 
same paragraph, that the IRS was investigating more than two years before 
obtaining a court order for video surveillance and that information has been 
received suggesting that as much as $3 million was laundered through The 
Metro.  The article republishes the assertion that most, if not all, of the 
laundered money was from overfill and the selling of open airspace at 
several landfills in Pennsylvania.  According to the article, “Investigators 
also ‘stumbled’ upon drug-trafficking, prostitution, gambling[,] and 
gun-running[.]”[ ]      

 
Trial Court Opinion filed 12/8/11 at 3-7 (citation to record, footnotes, and emphasis 

omitted).     

On May 22, 2002, Appellees commenced a civil action against the Media 

Defendants pursuant to the Uniform Single Publication Act (“the Act”), 42 Pa.C.S. §§ 

8341-8345.  The complaint contained eight counts, including one count of 

defamation-libel and one count of false light invasion of privacy on behalf of each 

Appellee against the Media Defendants based upon the articles published in the Citizens’ 



[J-35-2015] - 6 

Voice.  On May 16, 2006, the matter proceeded to a non-jury trial before the former 

Judge Ciavarella, who at the conclusion of the trial entered a verdict in favor of Appellees 

and against the Media Defendants.  Specifically, former Judge Ciavarella awarded 

compensatory damages in the amount of $2 million to Joseph, Sr. and $1.5 million to 

Acumark.   

On appeal, a three-judge Superior Court panel affirmed former Judge Ciavarella’s 

judgment.  Joseph v. Scranton Times L.P., 959 A.2d 322 (Pa. Super. 2008) (“Joseph I”).  

Thereafter, the Media Defendants filed in this Court an Application for Extraordinary 

Relief, and exercising our King’s Bench authority, we vacated former Judge Ciavarella’s 

verdict, judgment, and all substantive orders entered in the case based on the 

appearance of judicial impropriety in the assignment and trial.3  Joseph v. Scranton 

Times L.P., 604 Pa. 677, 987 A.2d 633 (2009) (per curiam order).  We remanded the 

matter to the Court of Common Pleas of Luzerne County for the assignment of a new 

judge for a new trial.  See id.   

Upon remand, Judge Van Jura was assigned the case, and in entertaining motions 

for summary judgment, he dismissed Airport Limousine and Taxi Service, Inc.’s (“Airport 

                                            
3  A federal jury convicted former Judge Ciavarella of numerous crimes, including 

racketeering and money laundering, resulting from the so-called “Kids for Cash” scandal 

which erupted in Luzerne County in late 2008.  In connection therewith, former Judge 

Ciavarella and his fellow judge, Michael Conahan, received over $2 million in illegal 

payments from Robert Mericle, the real estate developer of a private, for-profit juvenile 

detention facility, and attorney Robert Powell, a co-owner of the facility.  See United 

States v. Ciavarella, 716 F.3d 705, 712-15 (3d Cir. 2013), cert. denied, ___ U.S. ___, 134 

S.Ct. 1491 (2014).  On August 11, 2011, former Judge Ciavarella was sentenced to 

twenty-eight years in federal prison, and on May 24, 2013, the Third Circuit Court of 

Appeals vacated his conviction on one count but affirmed his convictions and sentences 

as to the remaining counts.      



[J-35-2015] - 7 

Limousine”) and Acumark’s false light invasion of privacy claims.  In May of 2011, a 

non-jury trial on the remaining claims was held before Judge Van Jura, who ultimately 

entered a verdict in favor of the Media Defendants and against Appellees. 

In support of his verdict, in a December 8, 2011, opinion, Judge Van Jura began 

his analysis by examining the Act and setting forth the elements required to be proven by 

a plaintiff in a defamation case, as well as the elements the defense may prove in order to 

rebut a prima facie case of defamation.  Trial Court Opinion filed 12/8/11 at 10-11.  

Additionally, he held Appellees, as plaintiffs, were required to prove the statements at 

issue were false.  Id. at 12.   

Judge Van Jura indicated that, in determining the appropriate standard of fault in 

order to satisfy the First Amendment strictures and the Pennsylvania Constitution’s 

protections in the area of reputational interests, a court must first consider whether the 

plaintiff is a public or private figure.  Id. at 12-22.  In this vein, he recognized, if the 

plaintiff is a public figure, for a limited purpose or otherwise, in order to establish liability, 

the plaintiff must prove the defendant made a false and defamatory statement with actual 

malice, i.e., with knowledge the statement was false or with reckless disregard of its 

falsity.  Id. at 12-13.  However, he further recognized, by contrast, if the plaintiff is a 

private figure, the plaintiff may establish liability by proving the defendant acted 

negligently rather than with actual malice.  Id. at 13.   

In applying the law to the facts and making credibility determinations, Judge Van 

Jura rejected the Media Defendants’ claim that all or some of Appellees were all purpose 

public or limited purpose public figures.  Id. at 13-22.  Thus, he held the evidence 



[J-35-2015] - 8 

revealed Appellees were private figures, and therefore, Appellees were required to 

demonstrate the Media Defendants published false statements negligently.  Id.   

As to whether Appellees met their burdens, Judge Van Jura held the articles 

contained false statements.  He found there was “[n]o credible evidence . . . admitted at 

trial demonstrating that any of the ‘defamatory statements’ published by the Citizens’ 

Voice concerning [Appellees], after reporting the initial searches of Acumark and Joseph, 

Sr.’s home, were true.”  Id. at 20.  Further, while the Media Defendants argued the 

articles reported on a government investigation without accusing Appellees of committing 

crimes, Judge Van Jura found “there was no credible evidence admitted at trial that the 

government was conducting an investigation that embraced the elements and events that 

were reported in the Citizens’ Voice.”  Id. at 20 n.13.   

For example, Judge Van Jura noted: 

[T]here was no evidence that Joseph, Sr., had ever been sent a target letter, 
as clearly implied to the average reader of the Citizens’ Voice; no evidence 
that Joseph, Sr., had ever been the subject of video surveillance, as clearly 
implied to the average reader by the Citizens’ Voice; no evidence that 
[Appellees] had any connection to the local pub that was a focal point of a 
local drug ring; no evidence that Joseph, Sr.’s airport transportation 
businesses were being investigated for drug trafficking, prostitution, gun 
running[,] or money laundering; no evidence that any of the [Appellees] 
were ever under investigation for political corruption; and no evidence that 
any [Appellee] was in imminent danger of being indicted.  When an 
indictment was handed down in May 2006, by the grand jury that [the Media 
Defendants] contend was conducting the investigation upon which [the 
Media Defendants] were reporting in the articles, that indictment never 
mentioned [Appellees] or any of Joseph, Sr.’s other businesses.   

 
Id. (citation to record omitted).  
 

However, Judge Van Jura did not explicitly opine as to whether Appellees met their 

burden of proving, at a minimum, the Media Defendants negligently published the false 

statements.  Instead, Judge Van Jura opined Appellees were not entitled to recover for 



[J-35-2015] - 9 

defamation since they failed to prove with legal sufficiency “either general or special 

damages or harm” caused by the Citizens’ Voice articles.  Id. at 22.  He noted one 

category of damages, which is recoverable in defamation claims, includes “‘general 

damages’ such as ‘impairment of reputation and standing in the community, personal 

humiliation, and mental anguish and suffering.’”  Id. at 23 (quotation omitted).  He 

reasoned “[h]arm to reputation is ‘judged by the reaction of other persons in the 

community and not by the party’s self-estimation.’”  Id. at 24 (quotation omitted).  He 

noted it was proper for the court to consider as well whether a plaintiff’s harm to reputation 

was caused by the articles at issue or any other factor.  Id.   

Additionally, Judge Van Jura noted another category of damages is “‘special 

damages’ which are ‘actual and concrete damages capable of being estimated in money, 

established by specific instances such as actual loss due to withdrawal of trade of 

particular customers, or actual loss due to refusal to credit by specific persons, all 

expressed in figures.’”  Id. (quotation omitted).  He noted “[w]here special damages are 

claimed, the plaintiffs’ belief as to lost business is not enough; rather they must be proven 

by the testimony of third parties that the specific statements complained of caused them 

to withdraw their business.”  Id. (citations omitted).  Applying these standards to the 

evidence, Judge Van Jura specifically opined “none of the [Appellees] have credibly 

shown, with legal sufficiency, any loss caused by the articles at issue, published in the 

Citizen[s’] Voice.”  Id. at 25. 

Specifically, as it relates to Joseph, Sr.’s claim for general damages, Judge Van 

Jura highlighted that while Joseph, Sr. testified he lost friends, his social life was impaired, 

and he curtailed his social activities, the credible testimony established such occurred as 



[J-35-2015] - 10 

a result of injuries Joseph, Sr. sustained in an automobile accident as opposed to the 

articles in the Citizens’ Voice.  Id.  He noted that, “[i]n his accident case, Joseph, Sr. 

never mentioned the Citizen[s’] Voice [a]rticles as the cause of his harm.”  Id.  Also, 

Judge Van Jura concluded that, although Joseph, Sr. testified a local dinner club would 

not give him reservations, Joseph, Sr. testified in his July 11, 2001, deposition “that he 

had stopped attending the [dinner club] because of his injuries from the accident.”  Id. at 

26 (citations to record omitted).  Moreover, he concluded the logs from the dinner club 

revealed Joseph, Sr. continued to dine at the dinner club “during the entire period of the 

[Citizens’ Voice] [a]rticles and after.”  Id. (citations to record omitted).   

Judge Van Jura specifically held “[t]his Court does not find, based upon an 

exhaustive review of the evidence at trial, that Joseph[,] Sr.’s testimony with respect to the 

claimed damages being caused by the publication of the Citizen[s]’ Voice articles to be 

credible or legally sufficient.”  Id. (emphasis omitted).  Judge Van Jura reasoned: 

The testimony of Leah Joseph was not sufficient, nor sufficiently credible, to 
prove that Joseph[,] Sr.’s alleged loss of social enjoyment was caused by 
the Citizen[s’] Voice articles.  Neither Joseph[,] Sr., nor Leah Joseph, 
proved that the alleged loss of social enjoyment was specifically and solely 
attributable to the allegedly false and defamatory statements complained of 
in the Citizen[s’] Voice articles or that it was different in kind, quantity or 
quality[ ] from the loss of social enjoyment previously claimed by Joseph[,] 
Sr. in connection with his 1997 automobile accident for which he received 
$450,000[.] 

 
Id. at 27-28 (citation to record omitted). 

Moreover, as to Joseph, Sr.’s claim of reputational damages, Judge Van Jura 

rejected the claim for several reasons.  Initially, he opined Joseph, Sr.’s claim of 

reputational harm was predicated on statements made in the August articles which were 

not “of and concerning” him.  Id. at 26.  In this regard, Judge Van Jura noted the August 



[J-35-2015] - 11 

articles, which reported about the airport limousine business being investigated for 

crimes, were not “of and concerning” Joseph, Sr.  Id.  Therefore, inasmuch as Joseph, 

Sr. claimed the “real harm” to his reputation occurred in response to the August articles, 

Judge Van Jura concluded he failed to prove the articles caused him reputational injuries.  

Id.   

Additionally, the Judge specifically highlighted he did “not find credible Joseph[,] 

Sr.’s testimony that none of the true statements in the Citizen[s’] Voice articles were the 

cause of any reputational damages to him.”  Id. (emphasis omitted).  Likewise, Judge 

Van Jura indicated he considered the testimony of Joseph, Sr.’s daughter, Leah Joseph, 

and found her testimony “did not credibly indicate that any claimed damage to [her 

father’s] reputation in the community was caused by the publication of the article in the 

Citizen[s’] Voice and not by something else[.]”  Id.    

Judge Van Jura concluded Joseph, Sr. presented no evidence that anyone in the 

community “cared about his alleged ties to organized crime, his long friendship with 

reputed mobster D’Elia or the fact that he was being investigated by federal and state 

authorities for money laundering, tax evasion[,] and illegal betting.”  Id. at 27 (citations to 

record omitted).  He further concluded Joseph, Sr. presented no testimony from the 

community that his reputation was damaged.  Id.  Judge Van Jura noted witnesses, 

including friends and employees who testified for Joseph, Sr. at trial, testified 

“unequivocally” that nothing in the articles caused them to have a diminished view of 

Joseph, Sr.’s reputation.  Id.   

As it relates to Joseph, Jr.’s defamation claim, Judge Van Jura held a single 

statement in the articles was “of and concerning” Joseph, Jr., who failed to demonstrate 



[J-35-2015] - 12 

the statement diminished his reputation in the community.  Id. at 28.  The Judge 

acknowledged Joseph, Jr. testified he ceased using his last name in public approximately 

six months prior to the 2011 trial; however, the Judge concluded he offered no evidence 

the decision to do so was caused by the Citizens’ Voice article.  Id.  Moreover, Judge 

Van Jura noted Joseph, Jr. did not introduce any testimony that anyone’s view of Joseph, 

Jr.’s reputation was changed because of the articles, and the Judge found that, although 

Joseph, Jr.’s fiancé testified “friends pull away when she mentions Joseph[,] Jr.’s name,” 

she did not establish such a reaction occurs because of the single statement contained in 

the Citizens’ Voice.  Id. (citation to record omitted).  

As it relates to Acumark and Airport Limousine, Judge Van Jura held they “failed to 

prove their claims for general or special damages by a preponderance of the evidence.”  

Id. at 28-29 (emphasis omitted).  Judge Van Jura concluded no witness testified the 

businesses had a diminished reputation as a result of the articles and, in fact, no evidence 

was presented from any witness concerning the businesses’ reputation in the community.  

Id. at 29. 

 As to Airport Limousine, the Judge noted Joseph, Sr. offered testimony indicating 

he advised the Public Utility Commission (“PUC”) that Airport Limousine had remained in 

business despite the poor economic effect which the 9/11 terrorist attacks had on the 

transportation industry nationally and locally, resulting in a reduction of people travelling 

from the airport, as well as the fact Airport Limousine’s former largest customer, U.S. 

Airways, went bankrupt, leaving an account payable of $18,000.  Id.  However, the 

Judge noted Joseph, Sr. did not inform the PUC that Airport Limousine had been affected 

in any manner by the Citizens’ Voice articles.  Id.   



[J-35-2015] - 13 

As to Acumark, Judge Van Jura indicated that when Joseph, Sr. was attempting to 

secure financial assistance for his daughter to attend college, he informed a bank official 

that profits at Acumark had been down due to “‘overcapacity and reduced demand’ in the 

printing industry[.]”  Id.  Judge Van Jura found “[a]t no point in time, however, after the 

publishing of the Citizen[s’] Voice articles, did Joseph[,] Sr. ever publicly blame the 

Citizen[s’] Voice articles for any negative impact on his businesses, Acumark [or] Airport 

Limousine[.]”  Id. at 29-30.  The Judge further found “[t]he one and only time that 

Joseph[,] Sr. has ever blamed the articles for harming his businesses was within the 

context of this litigation, and at least for the purpose of this litigation, he blames all of his 

problems on the Citizen[s’] Voice articles [sic].”  Id. at 30 (citation to record omitted).  

However, Judge Van Jura indicated Joseph, Sr. and Joseph, Jr. admitted articles 

appearing in the Times Leader were harmful to the businesses’ reputation.  Id. 

As to special damages, Judge Van Jura concluded Airport Limousine made no 

separate claim for special damages, but rather, its claim was subsumed within Acumark’s 

claim.  Judge Van Jura concluded it was possible for Appellees to present evidence 

separately for Airport Limousine; however, having failed to do so, “Airport Limousine 

failed to credibly prove any quantifiable harm[.]”  Id. at 31.    

Judge Van Jura acknowledged Appellees presented expert testimony of special 

damages for lost revenue as to Acumark but held Appellees “failed to prove the amount of 

its alleged lost revenue with a reasonable degree of certainty and did not prove that the 

alleged lost revenue was proximately caused by the alleged defamatory statements in the 

Citizen[s’] Voice articles.”  Id. at 32.  In this vein, although Appellees’ expert testified 

Acumark had the potential for greater revenue from 2001 to 2009, Judge Van Jura 



[J-35-2015] - 14 

concluded Appellees’ expert did not offer an opinion as to what caused Acumark not to 

perform at its alleged potential.  Id. at 32-33.  In fact, the Judge held “[Appellees] did not 

offer any competent evidence to show any of the alleged lost profits [revenues] were 

proximately caused by the Citizen[s’] Voice articles.”  Id. at 33 (citation omitted).  He 

further held speculation “is not a legally sufficient substitute for [Appellees’] failure to 

produce evidence on causation.”  Id. (citation omitted).  Judge Van Jura opined 

Appellees’ expert’s opinion, which was not based on specific facts or data, did not assist 

the court in determining what portion of “Acumark’s claimed ‘loss potential’ could be 

attributed to the allegedly defamatory statements in the Citizen[s’] Voice articles in 2001 

individually and/or as opposed to what could be attributed to other negative business 

events and conditions that occurred between 2001 and 2009.”  Id.   

Additionally, Judge Van Jura noted that, in the litigation related to the injuries 

Joseph, Sr. sustained in his automobile accident, Joseph, Sr. explained Acumark’s lack 

of growth was due to the automobile accident.  Id. at 34.  The Judge concluded: 

While [Appellees] claim that the articles linking [Appellees] to guns, drugs, 
and prostitutes[ ] led to the loss of several of Joseph[,] Sr.’s customers, 
including Adelphia Cable, North Penn Savings & Loan, CEO People 
Helping People, the University of Scranton, St. Ann’s Media, Catholic 
Golden Age Charities, and [the] Luzerne County Courthouse, [Appellees] 
did not offer testimony from any of these customers indicating that they 
withdrew or transferred their business because of the Citizens’ Voice 
articles, nor was [Appellees’ expert] provided with documentation indicating 
that these customers withdrew their business because of the Citizens’ 
Voice articles.  The [Media Defendants’] expert . . . provided testimony and 
documentation which analyzed the actual customer data and determined 
that the business from these customers actually increased significantly in 
the three years after the publication of the Citizens’ Voice articles.  

Joseph[,] Sr. and Joseph[,] Jr. testified that Acumark and Airport 
Limousine lost local customers as a result of the publicity associated with 
the Citizens’ Voice articles.  However, Acumark’s financial documents 
reflect that 80% of Acumark’s revenue after the Citizens’ Voice articles 
remained local in nature.  Moreover, Joseph[,] Sr.’s claim that the articles 



[J-35-2015] - 15 

caused him to lose lucrative local business was completely at odds with his 
testimony, as part of his accident case, that he was forced to give up foreign 
and national accounts, and instead take on less profitable business.  

[Appellees] also claimed that they lost significant political customer 
accounts.  Other than their own testimony stating that Acumark had 
significant political business in May 2001[,] and then no political business in 
November 2001, no documents were introduced to substantiate this claim 
and no specific account or customer was either credibly (1) identified or (2) 
testified. 

 
Id. at 34-35 (citations to record omitted).   
 

Finally, Judge Van Jura concluded Joseph, Sr. and Joseph, Jr. did not satisfy their 

burden of proving the elements necessary for false light invasion of privacy.  In this 

regard, relying on his analysis pertaining to Appellees’ defamation claims, the Judge 

opined they failed to prove the Citizens’ Voice articles caused them any injury.  Id. at 36.    

Appellees filed post-trial motions seeking judgment notwithstanding the verdict 

and/or a new trial.  Since Judge Van Jura’s term had expired, the matter was re-assigned 

to the Honorable Lesa S. Gelb, who summarily denied Appellees’ post-trial motions on 

the basis that she “concurred with the 37 page Opinion of Judge Van Jura filed December 

8, 2011[.]”  Trial Court Opinion filed 6/1/12 at 1.  Judgment was entered in favor of the 

Media Defendants, and Appellees filed an appeal to the Superior Court. 

 On appeal, a three-judge Superior Court panel affirmed in part and reversed in 

part, vacated the defense judgment, and remanded for further proceedings.  Joseph v. 

Scranton Times, L.P., 89 A.3d 251 (Pa. Super. 2014) (“Joseph II”), appeal granted, ___ 

Pa. ___, 105 A.3d 655 (2014).  In so doing, the Superior Court began by indicating a 

prior panel of the intermediate appellate court had summarized the facts and history of 

the case previously in Joseph I.  The Superior Court then quoted at length and relied 



[J-35-2015] - 16 

upon the factual and procedural history as it had been set forth in its previous panel’s 

decision.4  Joseph II, 89 A.3d at 254-58 (quoting Joseph I, 959 A.2d at 328-33).   

 Turning to the issues raised on appeal, the Superior Court, citing to 42 Pa.C.S. § 

8343(a), set forth the elements a plaintiff is required to prove in a claim of defamation.  

Joseph II, 89 A.3d at 260.  As to the special harm required by Section 8343(a)(6), the 

Superior Court opined proof of this element “varies depending upon the type of 

defamatory statement at issue.”  Id. at 261.  The Court concluded that, for libel cases, 

Pennsylvania has adopted the Restatement (Second) of Torts § 569 which provides: 

“‘[o]ne who falsely publishes matter defamatory of another in such manner as to make the 

publication a libel is subject to liability to the other although no special harm results from 

the publication.’”  Id. (quoting Restatement (Second) of Torts § 569) (citing Agriss v. 

Roadway Exp., Inc., 483 A.2d 456, 473 (Pa. Super. 1984)).  Thus, the Superior Court 

held “although the statute indicates that ‘special harm’ must be proven, our courts have 

held that a libel plaintiff need not prove ‘special harm.’”  Id.   

 In explaining this “apparent contradiction” between Section 8343 of the statute and 

Section 569 of the Restatement, the Superior Court reasoned: 

[T]he term “special harm” has different meanings in the statue and 
Restatement.  The term “special harm” as used in the statute has been 
interpreted to mean “general damages” which are proven upon a showing 
of “actual harm.”  “Actual harm includes ‘impairment of reputation and 
standing in the community, . . . personal humiliation, and mental anguish 
and suffering.’” 

                                            
4 As discussed infra, the Superior Court erred in quoting at length to and relying upon the 

facts set forth in its previous panel’s decision since the facts in that opinion were derived 

from proceedings held before former Judge Ciavarella, as opposed to the proceedings 

held before Judge Van Jura.   



[J-35-2015] - 17 

 As used in [S]ection 569 of the Restatement, the “special harm” that 
a libel plaintiff need not show is actually “special damages.”  “Special 
damages” are “economic harm” or “pecuniary loss.” 
 

Id. (quotation marks, quotations, and citations omitted).  

 Thus, the Court held: “in order to satisfy the ‘special harm’ element of a defamation 

claim, a libel plaintiff need only show ‘actual harm’ to establish general damages.  A libel 

plaintiff need not show ‘special damages’ to satisfy the statutory burden of proving 

‘special harm.’”  Id. (footnote and emphasis omitted). 

 The Superior Court concluded the trial court acknowledged the elements required 

for a defamation cause of action and entered its verdict in favor of the Media Defendants 

on the basis that Appellees failed to meet their burden of proof as to actual harm.  Id. at 

262.  After reviewing the parties’ arguments on appeal, the Superior Court held:  

(A) the trial court determined that [plaintiffs] met their burden of proof as to 
all elements except damages; (B) the trial court’s conclusions that [plaintiffs] 
failed to prove general damages, i.e.[,] actual harm, is based upon 
misapplication of the law; (C) the trial court erred in failing to make a factual 
finding on whether [the Media Defendants] published the articles with actual 
malice; (D) the trial court erred in dismissing [plaintiffs’] false light [invasion 
of privacy] claims for want of proof of damages; and (E) the trial court’s 
rejection of Acumark’s special damages claim is supported by the record 
and is not against the weight of the evidence.  
 

Id.   

 With regard to holding (A), the Superior Court reasoned the trial court concluded 

the Media Defendants published the articles, the articles contained statements, which 

were defamatory per se, all who received the publication understood the defamatory 

meaning, and the defamatory statements were false.  Id. at 262-63.  The Superior Court 

held the trial court’s findings as to these elements were supported by the record because 

had the trial court not found that Appellees satisfied their burdens of proof as to liability, it 



[J-35-2015] - 18 

would not have reached the issue of whether Appellees suffered damages as a result of 

the defamation.  Id.  Thus, the Superior Court held “in rendering its verdict in favor of 

[the Media Defendants], the only proof the trial court found lacking from [Appellees] was 

that of damages caused by [the Media Defendants’] libel.”  Id.  

 With regard to holding (B), the Superior Court concluded the trial court’s verdict of 

zero damages was erroneous.  In so holding, the Court acknowledged the trial court had  

explained in its opinion that Joseph, Sr. failed to meet his burden of proof as to harm to his 

reputation because the trial court did not believe his or his daughter’s testimony in this 

regard.  Id.  However, the Court noted general damages (actual harm) includes, in 

addition to evidence of reputational harm, personal humiliation and mental anguish.  Id.  

The Court then concluded the trial court improperly ignored Leah Joseph’s, Joseph, Sr.’s, 

and Joseph, Jr.’s testimony, which established Joseph, Sr. suffered emotional distress, 

mental anguish, and personal humiliation as a result of the articles, and instead, the trial 

court improperly focused solely on the question of reputational damage.  Id. at 266 

(setting forth specific testimony).   

 The Superior Court opined the trial court did not find the testimony related to 

Joseph, Sr.’s personal humiliation and anguish to be incredible, but rather, ignored such 

testimony completely and improperly focused solely on the question of reputational 

damage.  Id.  Thus, concluding it was improper for the trial court to find in favor of the 

Media Defendants without considering evidence of emotional distress, mental anguish, 

and personal humiliation, the Superior Court held the trial court abused its discretion in 

denying Appellees’ post-trial motion for a new trial as to damages.  Id. 



[J-35-2015] - 19 

 The Superior Court additionally concluded the trial court improperly denied 

damages to Appellees on the basis that they failed to prove their reputational harm was 

caused solely by the defamatory statements, and not by the fact as reported in the 

Citizens’ Voice and elsewhere, that Joseph, Sr. and Acumark were subject to searches 

during an alleged money laundering investigation and as a result to alleged connections 

to organized crime.  Id.  In so holding, the Superior Court reasoned the trial court had  

misapprehended the law on causation.  Id. at 267.  In this vein, the Court held the fact 

“there were other causes for the damage to [Appellees’] reputations certainly impacts the 

quantity of the damages for which [the Media Defendants] are liable; however, that does 

not negate liability.”  Id.  Thus, the Superior Court found the trial court should have 

focused on whether the defamatory statements played a substantial part in damaging 

Appellees’ reputations instead of focusing on whether the defamatory statements were 

the sole cause of such harm.  Id.  Accordingly, the Superior Court held the trial court 

abused its discretion in denying Appellees’ post-trial motion for a new trial since the 

verdict was based upon a misapplication of the law.  Id.  The Superior Court directed 

that “[u]pon retrial, the fact finder must determine whether each of the four [Appellees] 

suffered harm to his or its reputation for which the defamatory statements in the Citizens’ 

Voice articles were substantial causal factors.”  Id. 

 Moreover, the Superior Court held the trial court should have considered whether 

Joseph, Sr.’s reputation was harmed by the Citizens’ Voice August 6, 2001, article, which 

reported about Airport Limousine’s involvement in illegally transporting money, drugs, 

guns, and prostitutes, since the article was “of and concerning” Joseph, Sr.  Id. at 

267-68.  The Superior Court noted, on the one hand, the trial court found Joseph, Sr. 



[J-35-2015] - 20 

was not entitled to reputational damages as to this article since the article was not “of or 

concerning” Joseph, Sr.  Id. at 267.  Conversely, the trial court found Joseph, Jr. was 

not entitled to reputational damages for the same article since he “did not bear his burden 

of proof that the sole statement in the Citizens’ Voice articles that was actually about him 

diminished his reputation in the community[.]”  Id. at 268 (quotation to record omitted).  

Thus, the Superior Court stated, “[i]n an apparent contradiction, the trial court did not find 

that the article was not ‘of or concerning’ Joseph, Jr.”  Id.   

 The Superior Court opined the trial court’s conclusion the defamatory statements 

in the August 6, 2001, article were not “of and concerning” Joseph, Sr. was not only 

inconsistent with the trial court’s determination as to Joseph, Jr., but it was also based on 

a misapplication of the law.  Id.  In this regard, the Superior Court held the article “clearly 

implie[d] that the Josephs are involved in the airport businesses’ criminal activity.”  Id. 

(citations omitted).  Thus, the Court opined, to the extent the trial court failed to consider 

whether the August 2001 article damaged Joseph, Sr.’s reputation, it had erred.  Id.  

 With regard to holding (C), the Superior Court held, even absent proof of 

compensatory damages, actual malice was a relevant inquiry in this case.  The Court 

noted proof of actual malice permits the fact finder to award punitive and presumed 

damages, and consequently, the trial court erred in failing to make a finding as to whether 

the Media Defendants published the defamatory articles with actual malice.  Id. at 269. 

As to punitive damages, the Court reasoned that, while the trial court correctly 

determined Appellees, as private figures, were not obligated to prove actual malice in 

order to recover compensatory damages, it failed to recognize Appellees were required to 

prove actual malice for purposes of punitive damages.  Id.  Also, the Superior Court 



[J-35-2015] - 21 

found the trial court erred in failing to make any factual findings on the question of actual 

malice and holding Appellees were not entitled to punitive damages because they all 

failed to prove general damages.  Id.  In this regard, the Superior Court noted the trial 

court misapplied the law as it related to general damages, as discussed supra, and in any 

event, the trial court failed to recognize punitive damages may be warranted even though 

the fact finder elects not to award compensatory damages.  Id. at 269-70.  Accordingly, 

the Superior Court held “the question of actual malice, as it relates to [Appellees’] claims 

for punitive damages, must be determined by the fact finder upon the retrial of this case.”  

Id. at 270. 

 As to presumed damages, the Superior Court opined that if Appellees proved 

actual malice, they would be entitled to presumed damages, alleviating the need to 

establish actual harm.  Id.  In so ruling, the Court initially acknowledged that its previous 

decision in Walker v. Grand Cent. Sanitation, Inc., 634 A.2d 237 (Pa. Super. 1993), 

“seems to suggest that compensatory damages are unavailable to a plaintiff in a 

defamation per se action unless actual harm, i.e.[,] general damages, are proven.”  

Joseph II, 89 A.3d at 271.  However, the Superior Court noted, as pointed out by the 

Third Circuit Court of Appeals, “‘[a]lthough Walker appears generally to foreclose 

presumed damages under Pennsylvania law, it is not entirely clear whether presumed 

damages remain available where the plaintiff proves actual malice.’”  Id. at 271-72 

(quoting Franklin Prescriptions, Inc. v. New York Times Co., 424 F.3d 336, 342 (3d Cir. 

2005) (emphasis omitted)).  



[J-35-2015] - 22 

 In further examining this issue, the Superior Court reviewed Pennsylvania 

Suggested Standard Jury Instruction (Civil) § 17.180(B) (4th ed. 2011),5 and concluded 

the instruction, with the proof of actual malice, entitles a defamation plaintiff to presumed 

damages.  Thus, noting the trial court failed to address the issue of actual malice, the 

Superior Court concluded a new trial was required on this issue, as well.   

 As to holding (D), the Superior Court opined the trial court erred in entering a 

verdict in favor of the Media Defendants on Appellees’ false light invasion of privacy 

claims.  In entering the verdict, the trial court pointed to its earlier finding that Appellees 

failed to establish they suffered any damages as a result of the publication of the Citizens’ 

Voice articles.  The Superior Court reasoned that, since “the trial court’s finding as to 

damages on the defamation claims was erroneous[, it] invalidates the trial court’s 

determination of the same issue as to the [false light] invasion of privacy claims.”  Id. at 

274.  Accordingly, the Superior Court concluded a new trial was warranted as to 

damages regarding the false light invasion of privacy claims.  Id. at 274 n.14.   

 With regard to holding (E), the Superior Court held the trial court’s rejection of 

Acumark’s special damages claim was neither an abuse of discretion nor against the 

                                            
5 This instruction provides: 

If you find that the defendant acted either intentionally or recklessly in 
publishing the false and defamatory communication, you may presume that 
the plaintiff suffered both injury to [his] [her] reputation and the emotional 
distress, mental anguish, and humiliation that would result from such a 
communication.  This means you need not have proof that the plaintiff 
suffered emotional distress, mental anguish, and humiliation in order to 
award [him] [her] damages for such harm because such harm is presumed 
by the law when a defendant publishes a false and defamatory 
communication with the knowledge that it is false or in reckless disregard of 
whether it is true or false.  

Joseph II, 89 A.3d at 273 n.13 (quoting Pa. Suggested Standard Jury Instruction (Civil) § 
17.180(B) (4th ed. 2011)).   



[J-35-2015] - 23 

weight of the evidence.  The Superior Court set forth the trial court’s factual findings as to 

this issue and concluded the following: 

Unlike with the general damages claims, there is no indication in the trial 
court’s analysis of Acumark’s proof of special damages that the trial court 
imposed an erroneous burden on Acumark or ignored relevant evidence.  
It simply was unconvinced by the Josephs’ testimony as to causation and by 
[their expert’s] opinion evidence that Acumark failed to achieve a 
factually-unsupported potential.  Rather, the trial court was persuaded by 
[the Media Defendants’] expert, and other specified factors that explained 
Acumark’s performance between 2001 and 2009.  Accordingly, we hold 
that the trial court did not abuse its discretion in denying Acumark’s 
post-trial motions based upon the weight of the evidence concerning its 
claim for special damages. 
 

Id. at 276.  

 Based on the aforementioned, the Superior Court held the trial court abused its 

discretion in denying, in its entirety, Appellees’ post-trial motion for a new trial.  

Specifically, in sum, the Superior Court concluded the trial court should have granted in 

part Appellees’ post-trial motion for a new trial since: 

(1) it failed to consider [Appellees’] evidence of emotional distress, mental 
anguish, and personal humiliation; (2) it applied the incorrect standard of 
proof in requiring all [Appellees] to prove that the defamation was the sole 
cause, rather than merely a substantial cause, of their damages; (3) it held 
that the August 6, 2001[,] article was not of or concerning Joseph, Sr.; (4) it 
failed to make a factual finding on whether [the Media Defendants] 
published the articles with actual malice; and (5) it dismissed [Appellees’] 
false light [invasion of privacy] claims for want of proof of damages. 

 
Id.  Thus, the Superior Court affirmed in part and reversed in part the trial court’s order 

denying Appellees’ post-trial motion for a new trial, vacated the judgment in favor of the 

Media Defendants, and remanded for further proceedings.   

 The Media Defendants filed a petition for allowance of appeal, which this Court 

granted.  Specifically, we granted review of the following issues, as framed by the Media 

Defendants: 



[J-35-2015] - 24 

a)  Whether an appellate court may disregard the foundational rules 
requiring deference to the trial court’s factual findings and credibility 
determinations? 
 
b)  Whether a court may disregard the First Amendment constraints on 
defamation actions by concluding that the injury-in-fact liability element of a 
defamation claim is established without proof of reputational harm caused 
by defamatory statements? 
 
c)  Whether a court may disregard the First Amendment constraints on 
defamation actions by holding that proof of actual malice relieves plaintiffs 
of their burden to prove injury-in-fact? 
 
d)  Whether a court may disregard the First Amendment constraints that 
require a defamation plaintiff to prove falsity and fault on the part of a media 
defendant and order a retrial on damages only where the record does not 
establish that a plaintiff met his constitutional burdens? 
 

Joseph v. Scranton Times L.P., ___ Pa. ___, 105 A.3d 655 (2014) (per curiam order).  

II.  Arguments 

 The primary premise of the Media Defendants’ argument is that the Superior Court 

erred in concluding the trial court abused its discretion in denying, in its entirety, 

Appellees’ post-trial motion for a new trial.  They allege the trial court entered a verdict in 

their favor because Appellees did not offer any credible evidence proving the newspaper 

articles at issue caused them an actual injury.  Thus, they suggest the Superior Court’s 

opinion, which ordered a new trial on the issues of whether the Media Defendants 

published the articles with actual malice, whether Appellees suffered general damages, 

and whether Appellees are entitled to punitive damages, contravenes Pennsylvania law 

in many respects.  

 Initially, the Media Defendants aver the Superior Court disregarded the deferential 

standard of review which governs appeals from non-jury verdicts, ignored Judge Van 

Jura’s findings and credibility determinations, and erred in relying on the facts as set forth 



[J-35-2015] - 25 

in a prior Superior Court panel’s opinion.  The Media Defendants contend Appellees 

attempted to prove injury and causation via their own testimony and the testimony of 

family members; however, Judge Van Jura did not find the testimony to be credible.  

They assert the Superior Court should have deferred to the trial court’s credibility 

determinations, thus ending the analysis in this case.    

 The Media Defendants further posit that in reviewing this matter, the Superior 

Court improperly re-shaped the trial court’s factual findings as legal error and then 

announced two new principles of law: 

(1) a defamation plaintiff need not prove reputational injury and instead may 
establish the injury element solely based on [the plaintiff’s] own testimony 
that he was humiliated and embarrassed; and (2) a defamation plaintiff is 
entirely relieved of his burden to prove actual injury caused by the alleged 
defamatory statements if he proves actual malice. 
 

 The Media Defendants’ Brief at 23.  The Media Defendants allege these holdings 

conflict with First Amendment limitations on defamation actions against media 

defendants as well as established Pennsylvania jurisprudence, which requires proof of 

injury to reputation and causation in a defamation action.   

 As to the Superior Court’s first legal holding, the Media Defendants allege the 

Superior Court’s legal principle is inconsistent with settled law in that the tort of 

defamation remedies harm to reputation such that it is insufficient for a plaintiff to satisfy 

the actual injury requirement by proving the plaintiff suffered embarrassment or 

annoyance.  In other words, the Media Defendants posit “mental anguish and personal 

humiliation unaccompanied by proof of reputational injury is not the kind of harm that 

defamation is intended to address.”  Id. at 35.  Consequently, the Media Defendants 

aver the Superior Court’s holding that defamation plaintiffs may satisfy their burden to 



[J-35-2015] - 26 

prove actual injury based solely on their own testimony of humiliation and 

embarrassment, without evidence of actual injury to reputation, is inconsistent with 

Pennsylvania law and the First Amendment’s mandate that where the case involves 

media defendants, there must be competent evidence of actual injury to reputation. 

 The Media Defendants alternatively contend that even assuming the Superior 

Court’s first principle is legally sound, in applying the holding to this case, the Superior 

Court erred in concluding the trial court ignored Appellees’ testimony as to their alleged 

humiliation, embarrassment, and mental anguish.  The Media Defendants aver the trial 

court considered Appellees’ testimony of humiliation and mental anguish, but rejected the 

testimony as incredible.  In fact, the Media Defendants posit, the trial court concluded 

Appellees failed to credibly prove the defamatory articles caused any actual injury to 

them.  

 Additionally, in applying the first principle, the Media Defendants allege the 

Superior Court mischaracterized the trial court’s analysis as focusing on whether the 

Media Defendants were the sole cause of Appellees’ reputational injuries when, in fact, 

the trial court concluded Appellees failed to prove they suffered any reputational injury.  

They contend Appellees’ lack of credibility led the trial court to conclude Appellees did not 

prove causation and actual reputational injury as the law requires prior to recovery in a 

defamation case.   

 As to the Superior Court’s second legal holding, the Media Defendants allege the 

Superior Court erred in concluding proof of actual malice relieves a defamation plaintiff 

from proving actual injury to reputation and permits recovery of presumed and punitive 

damages.  The Media Defendants suggest the Superior Court’s holding confuses the 



[J-35-2015] - 27 

purpose of actual malice in a defamation case and “reverts back to the days before 

Walker when a plaintiff could point to the doctrine of presumed damages as a basis to 

argue that he need not establish actual injury to prove his defamation case.”  Id. at 41-42.  

The Media Defendants urge this Court to expressly hold that as a necessary element of 

all defamation claims, plaintiffs must prove they suffered actual injury to their reputation 

as a result of the defamatory statement.  They note this notion is equally applicable to 

punitive damages as well.  

 Finally, the Media Defendants contend that to the extent this Court does not 

reinstate the trial court’s order and judgment in their favor, we should remand for the trial 

court to make relevant findings as to all of the elements necessary to establish liability, 

and not just a limited remand on the issues of damages and actual malice only as 

instructed by the Superior Court.  They elaborate that the Superior Court’s limited 

remand was based on the mistaken assumption that the trial court found in favor of 

Appellees as to all of the necessary elements for defamation but then erred in failing to 

award damages.  In fact, the Media Defendants contend, the trial court concluded 

Appellees did not prove they suffered an actual injury which was caused by the 

newspaper articles, and thus, the trial court found it unnecessary to address the 

remaining elements for defamation liability purposes, including whether the Media 

Defendants published such false statements in a negligent manner.   

 The Media Defendants allege the Superior Court failed to recognize that injury 

caused by the articles and damages are separate issues.  The injury/causation issue is 

an element which Appellees were required to prove in order to establish liability, whereas 

the damages issue assesses a proper monetary award.  The Media Defendants posit 



[J-35-2015] - 28 

that having found Appellees did not prove injury/causation, the trial court did not fully 

address the remaining elements necessary for liability.   

Supplementing the Media Defendants’ arguments, their Amici, The Pennsylvania 

NewsMedia Association and Pennsylvania Freedom of Information Coalition, ask this 

Court to clarify that proof of actual injury in the defamation context requires plaintiffs to 

demonstrate their reputation was injured by the publication and it is not sufficient for 

plaintiffs to allege emotional distress or “offended sensibilities” only.  Amici’s Brief at 23.  

The Amici argue that particularly when the material at issue is related to matters of public 

concern, as occurred in this case, courts should require plaintiffs to prove actual injury to 

their reputation as a necessary element of a defamation case.   

 Furthermore, they urge this Court to reject the current Superior Court panel’s 

unwarranted expansion of the media’s liability in defamation cases, and in the process 

thereof, affirm the Superior Court’s previous holding in Walker that, regardless of the 

standard of fault at issue, a defamation plaintiff must demonstrate actual injury and may 

not rely upon presumed damages.  The Amici observe that, in Walker the Superior Court 

quoted the defamation statute and concluded the legislature “abrogated the common law 

rule of presumed damages when it included in the statutory prerequisites for recovering in 

a defamation action, the necessity of proving ‘[s]pecial harm resulting to the plaintiff’ from 

the defamatory publication.”  Id. at 12 (quoting Walker, 643 A.2d at 242; 42 Pa.C.S. § 

8343).   

 The Amici contend the rejection of presumed damages in Walker has been the rule 

in Pennsylvania for two decades and the Superior Court erred in departing from the rule in 

the case sub judice.  The Amici specifically question the soundness of the Superior 



[J-35-2015] - 29 

Court’s reasoning in relying upon Pennsylvania’s Standard Jury Instructions and a caveat 

to the Restatement (Second) of Torts § 621, as well as its interpretation of Gertz v. Robert 

Welch, Inc., 418 U.S. 323, 94 S.Ct. 2997 (1974), in concluding that a defamation plaintiff 

who has proven a false statement was published with actual malice may recover 

presumed damages.  

 The Amici stress that in the context of general tort law, there is no judicially 

recognized exception for presumed damages, and plaintiffs may not recover unless they 

prove actual harm caused by the defendant as an element of the claim itself.  The Amici 

suggest that creating an exception of presumed damages for defamation claims will lead 

to problematic verdicts, including lack of guidance as to the amount a jury should award 

absent evidence of injury and the risk the jury will consider impermissible factors.    

 In response, Appellees dispute the Media Defendants’ and their Amici’s 

arguments that the Superior Court failed to defer to the trial court’s factual findings or 

fashioned “new legal principles” in reversing the trial court’s denial of Appellees’ post-trial 

motion for a new trial.  See Appellees’ Brief at 29.  Rather, they insist the Superior Court 

gave the proper deference to the trial court’s factual findings, as well as its credibility 

determinations, and then properly reversed based on the conclusion the trial court erred 

as a matter of law in failing to consider all types of damages after finding Appellees met 

their burden of proving all necessary elements for liability.   

 Appellees aver the Media Defendants are mistaken in their assertion that the trial 

court entered a verdict in favor of the Media Defendants because Appellees failed to 

prove injury/causation.  Rather, they contend the trial court found Appellees properly 

proved all of the elements required for liability, including causation, but then improperly 



[J-35-2015] - 30 

found Appellees insufficiently proved damages.  That is, they urge this Court to adopt the 

Superior Court’s premise that “‘[h]ad the trial court not made the factual finding that 

[Plaintiffs] satisfied their burdens of proof as to liability, it would not have had the occasion 

to reach the question of whether [Plaintiffs] suffered damages as a result of the 

defamation.’”  Id. at 50 (quoting Joseph II, 89 A.3d at 266).      

 Appellees point out the Superior Court was not obliged to defer to the trial court’s 

misconstruction of the existing law on defamation damages or its erroneous application of 

the law to the evidence.  Id. at 29.  In this vein, they aver the U.S. Supreme Court and 

Pennsylvania jurisprudence have long recognized that defamation plaintiffs may recover 

damages for humiliation, mental anguish, and emotional distress caused to them by 

defamatory articles, and thus the Superior Court properly concluded the trial court was 

required to consider such damages after finding Appellees met their burden of proving the 

elements required for liability.  See id. at 45-50 (setting forth and discussing authority for 

the proposition that personal humiliation, mental anguish, and suffering are cognizable 

forms of actual harm upon which recovery for defamation may be based).  Appellees 

contend the Superior Court properly held the trial court erred in considering Appellees’ 

proof of damages solely in the context of reputational injury, without considering the issue 

of emotional distress, mental anguish, and personal humiliation.   

 Furthermore, Appellees suggest “the record is bereft of any support for the trial 

court’s hypothesis that ‘something else’ damaged Joseph, Sr.’s reputation in the 

community.”  Id. at 38-39 (citation to record omitted).  Appellees argue that, even 

assuming actual injury to reputation is the proper standard for damages, as alleged by the 

Media Defendants and their Amici, Appellees sufficiently proved they suffered 



[J-35-2015] - 31 

reputational harm due to the defamatory articles.  In this vein, they contend the trial court 

improperly discarded Appellees’ witnesses’ testimony of reputational injury on the basis 

their individual views of Joseph, Sr. had not been altered by the articles.  Appellees 

assert the proper inquiry is not whether the witnesses’ individual views had changed as a 

result of the articles; but rather, whether their testimony demonstrated Appellees’ 

reputation was diminished in the community by the articles.   

 Moreover, Appellees note the Superior Court properly rejected the trial court’s 

reasoning that testimony given by Joseph, Sr. in a 2001 deposition related to an 

automobile accident demonstrated Joseph, Sr.’s injuries were caused by the accident 

and not the articles.  Similarly, they argue the Superior Court properly rejected the trial 

court’s conclusion Joseph, Sr.’s injuries were caused by articles printed in The Times 

Leader.  As such, Appellees proffer the Superior Court properly held the trial court’s 

verdict of “zero damages” was based upon hypotheses with no foundation and a 

misapplication of the law.  Id. at 41.   

 Additionally, Appellees aver the Superior Court properly concluded that, where a 

plaintiff proves a media defendant printed defamatory articles with actual malice, 

presumed damages are available.  Finally, Appellees contend the Superior Court 

properly fulfilled its duty of “‘mak[ing] an independent examination of the whole record in 

order to make sure that the judgment does not constitute a forbidden intrusion on the field 

of free expression.’”  Id. at 56 (quotation omitted).  Thus, they conclude the Superior 

Court logically held the trial court found Appellees met all of their burdens as to liability but 

then improperly concluded Appellees did not prove damages.  

III.  Discussion 



[J-35-2015] - 32 

Our analysis begins with an examination of the relevant legislative authority which 

sets forth that in an action for defamation, the plaintiff has the burden of proving, when the 

issue is properly raised: 

(1) The defamatory character of the communication. 
(2) Its publication by the defendant. 
(3) Its application to the plaintiff. 
(4) The understanding by the recipient of its defamatory meaning. 
(5) The understanding by the recipient of it as intended to be applied to the 
plaintiff. 
(6) Special harm resulting to the plaintiff from its publication. 
(7) Abuse of a conditionally privileged occasion. 

 
42 Pa.C.S. § 8343(a). 
 
 Where the plaintiff has met this burden, the Act sets forth the following, which the 

defendant has the burden of proving:  

(1) The truth of the defamatory communication. 
(2) The privileged character of the occasion on which it was published. 
(3) The character of the subject matter of defamatory comment as of public 
concern.  

 
42 Pa.C.S. § 8343(b).  
 
 Precedent has further developed the law of defamation, recognizing the tort’s 

evolving constitutional infrastructure.  “Under Pennsylvania’s common law regime, the 

defendant was strictly liable for the publication of a defamatory statement unless he could 

prove that the statement was true, or that it was subject to a privilege.”  American Future 

Systems, Inc. v. Better Business Bureau of Eastern PA, 592 Pa. 66, 77-78, 923 A.2d 389, 

396 (2007), cert. denied, 552 U.S. 1076, 128 S.Ct. 806 (2007) (citation and footnote 

omitted).  Such privileges arose where the statements were “made upon a proper 

occasion, from a proper motive, in a proper manner and based upon reasonable and 

probable cause.”  Id. at 78, 923 A.2d at 396 (quotation and quotation marks omitted).   



[J-35-2015] - 33 

 After the defendant established a privilege, the burden shifted to the plaintiff to 

demonstrate an abuse of the privilege, which included the defendant failing to exercise 

reasonable care or in some cases legal malice.  See id.  General damages were 

awarded not only for harm to reputation which the plaintiff proved to have occurred, but 

also, in the absence of such proof, for harm to reputation that would normally be assumed 

to flow from a defamatory publication of the nature involved.  See Restatement (Second) 

of Torts § 621 cmt. a.  Pursuant to its origins, defamation typically focused on the 

defamatory character of the words rather than the injury, such that “[u]nder the traditional 

rules pertaining to actions for libel, the existence of injury [was] presumed from the fact of 

publication.”  Gertz, 418 U.S. at 349, 94 S.Ct. at 3011.  “This scheme developed during 

an era in which the First Amendment was inapplicable to the law of libel.”  See American 

Future Systems, Inc., 592 Pa. at 78, 923 A.2d at 396 (citations omitted).   

 However, more recent changes to the tort of defamation have been shaped by 

First Amendment concerns, which have largely conflicted with former common law 

notions of presumed injury to reputation and damages.  The U.S. Supreme Court has on 

several occasions described the contours of the law of libel, which involves the 

accommodation of federal constitutional interests of free speech and a robust press with 

state interests in protecting the reputations of its citizens from defamatory falsehoods. 

 For instance, in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710 

(1964), the U.S. Supreme Court recognized that defamation actions are subject to 

constitutional scrutiny.  Therein, the Court declared the First Amendment protects 

certain defamatory speech.  More specifically, the Court held: 

The constitutional guarantees require . . . a federal rule that prohibits a 
public official from recovering damages for a defamatory falsehood relating 



[J-35-2015] - 34 

to his official conduct unless he proves that the statement was made with 
‘actual malice’--that is, with knowledge that it was false or with reckless 
disregard of whether it was false or not.  
 

Id. at 279-80, 84 S.Ct. at 726.  See Norton v. Glenn, 580 Pa. 212, 226, 860 A.2d 48, 56 

(2004), cert. denied, 544 U.S. 956, 125 S.Ct. 1700 (2005) (acknowledging the U.S. 

Supreme Court has indicated public officials are required to prove actual malice as a 

prerequisite to establishing liability in defamation actions).6   

 Following New York Times, the U.S. Supreme Court struggled with whether and 

how the New York Times standard should apply to private individuals.7  In Rosenbloom 

v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 91 S.Ct. 1811 (1971) (plurality opinion), abrogated by 

Gertz, supra, the Court, in separate opinions each garnering three votes or less, 

extended the New York Times standard to defamation claims by private individuals in 

areas of public interest.  However, later, in Gertz, the Court retreated from Rosenbloom 

concluding private plaintiffs may recover against media defendants under a standard less 

than actual malice since the strong and legitimate “state interest in compensating injury to 

the reputation of private individuals requires . . . a different rule . . . with respect to them.”  

Gertz, 418 U.S. at 343, 94 S.Ct. at 3008-09.   

The Gertz Court concluded “the States should retain substantial latitude in their 

efforts to enforce a legal remedy for defamatory falsehood injuries to the reputation of a 

private individual.”  Id. at 345-46, 94 S.Ct. at 3010.  Thus, balancing the competing 

concerns of the First Amendment and the state interest in compensating private plaintiffs 

                                            
6 This actual malice standard for defamation against public officials was later extended 

by the federal High Court to public figures generally.  See Curtis Pub. Co. v. Butts, 388 

U.S. 130, 87 S.Ct. 1975 (1967).    

 
7 The parties agree Appellees are private figure plaintiffs in the case sub judice.  



[J-35-2015] - 35 

for wrongful injury to their reputations, the U.S. Supreme Court held “that, so long as they 

do not impose liability without fault, the States may define for themselves the appropriate 

standard of liability for a publisher or broadcaster of defamatory falsehood injurious to a 

private individual.”  Id. at 347, 94 S.Ct. at 3010 (footnote omitted). 

 After establishing the minimum requirement of fault, Gertz turned to the issue of 

presumed injury in defamation actions involving private figure plaintiffs and criticized 

defamation as an “oddity of tort law” because it allows recovery of compensatory 

damages without proof of actual loss, thus permitting juries to “award substantial sums as 

compensation for supposed damage to reputation without any proof that such harm 

actually occurred.”  Id. at 349, 94 S.Ct. at 3011.  The Court concluded: 

[T]he doctrine of presumed damages invites juries to punish unpopular 
opinion rather than to compensate individuals for injury sustained by the 
publication of a false fact.  More to the point, the States have no substantial 
interest in securing for plaintiffs . . . gratuitous awards of money damages 
far in excess of any actual injury.   
 

Id. at 349, 94 S.Ct. at 3012.  

 Gertz addressed these concerns by holding that “the States may not permit 

recovery of presumed or punitive damages, at least when liability is not based on a 

showing of knowledge of falsity or reckless disregard for the truth.”  Id. at 349, 94 S.Ct. at 

3011.  In such cases, Gertz recognized that although the States have a strong interest in 

compensating private individuals for injury to reputation, the “state interest extends no 

further than compensation for actual injury.”  Id.  See Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 

159, 99 S.Ct. 1635, 1640 (1979) (“[N]onpublic figures must demonstrate some fault on 

the [media] defendant’s part, and, at least where knowing or reckless untruth is not 



[J-35-2015] - 36 

shown, some proof of actual injury to the plaintiff before liability may be imposed and 

damages awarded.”).  

 Recognizing trial courts have experience in crafting jury instructions in tort actions, 

the Gertz Court declined to define “actual injury,” although it clarified:  

[A]ctual injury is not limited to out-of-pocket loss.  Indeed, the more 
customary types of actual harm inflicted by defamatory falsehood include 
impairment of reputation and standing in the community, personal 
humiliation, and mental anguish and suffering.  Of course, juries must be 
limited by appropriate instructions, and all awards must be supported by 
competent evidence concerning the injury, although there need be no 
evidence which assigns an actual dollar value to the injury.  
 

Id. at 350, 94 S.Ct. at 3012.    

In Gertz, the U.S. Supreme Court indicated that only the State’s interest in 

protecting an individual’s reputation can justify the intrusion into otherwise constitutionally 

protected free speech.  However, subsequently, in Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 

96 S.Ct. 968 (1976), the Supreme Court narrowed Gertz’s emphasis on injury to 

reputation by permitting the States to allow recovery for injuries such as mental anguish 

without a showing of injury to reputation.  The federal High Court noted that by permitting 

the libel plaintiff in Firestone to withdraw a claim for injury to reputation, thus leaving solely 

a claim for mental anguish, “Florida has obviously decided to permit recovery for other 

injuries without regard to measuring the effect the falsehood may have had upon a 

plaintiff’s reputation.  This does not transform the action into something other than an 

action for defamation as that term is meant in Gertz.”8  Id. at 460, 96 S.Ct. at 968. 

                                            
8 Thus, in Firestone, the U.S. Supreme Court concluded the Florida jury’s award of 

$100,000 in compensatory damages, which was premised entirely on mental anguish 

suffered by the private figure plaintiff, was not unconstitutional on this basis.   



[J-35-2015] - 37 

Justice Brennan criticized the Court’s majority for permitting the States to allow 

defamation plaintiffs to recover for emotional and mental injuries absent proof of 

reputational injury.  Notably, he indicated: 

It seems pretty clear that by allowing this type of recovery [Florida] has 
subverted whatever protective influence the “actual injury” stricture may 
possess.  Gertz would, of course, allow for an award of damages for such 
injury after proof of injury to reputation.  But to allow such damages without 
proof “by competent evidence” of any other “actual injury” is to do nothing 
less than return to the old rule of presumed damages supposedly outlawed 
by Gertz in instances where the New York Times standard is not met.  

 
Id. at 475 n.3, 96 S.Ct. at 975 n.3 (Brennan, J., dissenting) (emphasis and citations 

omitted).   

 In addition to limiting the availability of presumed damages to private figure 

plaintiffs against media defendants upon a showing of less than actual malice, as 

discussed supra, in Gertz, the U.S. Supreme Court also limited the availability of punitive 

damages holding: 

 We also find no justification for allowing awards of punitive damages 
against publishers and broadcasters held liable under state-defined 
standards of liability for defamation.  In most jurisdictions jury discretion 
over the amounts awarded is limited only by the gentle rule that they not be 
excessive.  Consequently, juries assess punitive damages in wholly 
unpredictable amounts bearing no necessary relation to the actual harm 
caused.  And they remain free to use their discretion selectively to punish 
expressions of unpopular view.  Like the doctrine of presumed damages, 
jury discretion to award punitive damages unnecessarily exacerbates the 
danger of media self-censorship, but, unlike the former rule, punitive 
damages are wholly irrelevant to the state interest that justifies a negligence 
standard for private defamation actions.  They are not compensation for 
injury.  Instead, they are private fines levied by civil juries to punish 
reprehensible conduct and to deter its future occurrence.  In short, the 
private defamation plaintiff who establishes liability under a less demanding 
standard than that stated by New York Times may recover only such 
damages as are sufficient to compensate him for actual injury.  
 



[J-35-2015] - 38 

Gertz, 418 U.S. at 350, 94 S.Ct. at 3012.  See Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 

1, 16, 110 S.Ct. 2695, 2704 (1990) (indicating where private individual brings defamation 

action “States [may] not permit recovery of presumed or punitive damages on less than a 

showing of New York Times malice.”) (citation omitted)); Philadelphia Newspapers, Inc. v. 

Hepps, 475 U.S. 767, 774, 106 S.Ct. 1558, 1562 (1986) (“[T]he Court in Gertz expressly 

held that, although a showing of simple fault sufficed to allow recovery for actual 

damages, even a private-figure plaintiff was required to show actual malice in order to 

recover presumed or punitive damages.”) (citation omitted)); Smith v. Wade, 461 U.S. 30, 

50, 103 S.Ct. 1625, 1637 (1983) (“[I]n the First Amendment context, . . . punitive damages 

cannot be assessed for defamation in the absence of proof of ‘knowledge of falsity or 

reckless disregard for the truth.’”) (quotation omitted)).    

In light of these landmark U.S. Supreme Court decisions, this Court has 

recognized that we may not interpret our state’s Constitution as providing broader free 

expression rights than does its counterpart.  Thus, “the protections accorded . . . by the 

U.S. Supreme Court to the right of free expression in defamation actions . . . demarcate 

the outer boundaries of our Commonwealth’s free expression provision.”  Norton, 580 

Pa. at 229, 860 A.2d at 58.  See American Future Systems, Inc., 592 Pa. at 77, 923 A.2d 

at 395 (“[I]n the context of defamation law the state Constitution’s free speech guarantees 

are no more extensive than those of the First Amendment.”) (citations omitted)).   

Therefore, consistent with this principle, we have acknowledged that defamation 

includes a requirement the plaintiff prove a constitutionally-mandated minimum level of 

fault in order for the court to impose liability on a media defendant.  See Norton, 580 Pa. 

at 224-25, 860 A.2d at 55-56.  As indicated, the appropriate minimum level of fault 



[J-35-2015] - 39 

depends on whether the plaintiff is a public or private figure.  More specifically, where, as 

here, the plaintiffs are private figure plaintiffs, this Court has held that Pennsylvania 

requires private figures to prove, at a minimum, negligence in a civil libel case.  See 

American Future Systems, Inc., 592 Pa. at 84-85, 923 at 400 (recognizing the Gertz 

Court’s formulation for determining liability).9  

Moreover, consistent with the federal High Court’s requirement, in Pennsylvania, 

when private figure plaintiffs establish liability based on negligence, recovery is restricted 

to compensation for actual injury, thus eliminating the specters of presumed and punitive 

damages in this regard.  See Norton, 580 Pa. at 224-25, 860 A.2d at 55-56; Restatement 

(Second) of Torts § 621 cmt. b (“[T]he [U.S.] Supreme Court [has] held that the common 

law rule of presumed damages is incompatible with the First Amendment freedoms and 

therefore unconstitutional.”), cmt. d (“Punitive damages cannot constitutionally be 

awarded if the defendant was merely negligent in failing to ascertain the falsity of the 

defamatory communication.”).  As such, it is incumbent upon such plaintiffs to establish a 

causal connection between the negligently published falsehood and the actual injuries 

which they have suffered.  See Gertz, 418 U.S. at 349-50, 94 S.Ct. at 3012; Restatement 

(Second) of Torts § 622A (“Defamation is a legal cause of special harm to the person 

defamed if . . . it is a substantial factor in bringing about the harm[.]”); Pa. Suggested 

Standard Jury Instructions (Civil) § 17.190 (4th ed. 2013) (“A false and defamatory 

communication is a cause of injury if the harm would not have occurred absent the 

                                            
9 We have held this standard is not altered as to private figure plaintiffs where the 

defamatory statement involves a matter of public concern.  See id. at 83-84, 923 A.2d at 

399-400. 



[J-35-2015] - 40 

communication.  A false and defamatory communication is not a cause of injury if it has 

no connection or only an insignificant connection with the injury.”).   

As with other torts, causation in defamation consists generally of two separate and 

essential concepts: cause-in-fact (i.e., but for the negligently published falsehood the 

plaintiff would not have sustained the injury) and legal, or proximate, cause (i.e., the point 

at which legal responsibility attaches because the publication was a substantial factor in 

bringing about the plaintiff’s injury).  See Ford v. Jeffries, 474 Pa. 588, 594-95, 379 A.2d 

111, 114 (1977); Whitner v. Von Hintz, 437 Pa. 448, 455-57, 263 A.2d 889, 893-94 

(1970).  The burden of proving causation is on the private figure plaintiff, and that burden 

must be sustained by a preponderance of the evidence.  See Hamil v. Bashline, 481 Pa. 

256, 265, 392 A.2d 1280, 1284 (1978).  “Whether in a particular case that standard has 

been met with respect to the element of causation is normally a question of fact[.]”  Id. at 

266, 392 A.2d at 1284-85 (citations omitted).  Additionally, the plaintiff may establish 

causation with any evidence, direct or circumstantial, which tends to prove the media 

defendant’s libelous publication caused the alleged actual injury.  See id. at 266, 392 

A.2d at 1285.     

 As to the type of actual injuries for which private figure plaintiffs may recover 

damages in establishing liability based on negligence, the Court in Gertz declined to set 

forth an exhaustive definition; however, the federal High Court defined such as including 

monetary and non-monetary injuries, such as “impairment of reputation and standing in 

the community, personal humiliation, and mental anguish and suffering.”10  Gertz, 418 

                                            
10 Consistent with Restatement (Second) of Torts § 569, Pennsylvania case law holds 

that proof of special harm, i.e., monetary damages, is not a prerequisite to recovery in a 
(continuedU)  



[J-35-2015] - 41 

U.S. at 349-50, 94 S.Ct. at 3012.  Furthermore, the U.S. Supreme Court indicated “all 

awards must be supported by competent evidence concerning the injury, although there 

need be no evidence which assigns an actual dollar value to the injury.”  Id. at 350, 94 

S.Ct. at 3012.  Moreover, we now take this opportunity to clarify that, as suggested by 

the Media Defendants and their Amici, for purposes of a Pennsylvania defamation case, 

proof of actual injury to a private plaintiff’s reputation is a prerequisite to the recovery of 

damages for other actual injuries, including mental and emotional injuries. 

Although not specifically considered by this Court previously, we find ample 

support for our conclusion within the historical framework of defamation, the Second 

Restatement of Torts (which this Court has a tendency to adopt in defamation matters), 

and the manner in which the law of defamation has generally been understood within our 

appellate case law.  For instance, in analyzing the elements of a defamation cause of 

action, we have held the plaintiff must demonstrate “whether the statement tends so to 

harm the reputation of another as to lower him in the estimation of the community or to 

deter third parties from associating or dealing with him.”  Tucker v. Philadelphia Daily 

News, 577 Pa. 598, 615, 848 A.2d 113, 124 (2004) (quotation and quotation marks 

omitted).  See MacElree v. Philadelphia Newspapers, Inc., 544 Pa. 117, 124-25, 674 

A.2d 1050, 1054 (1996); Restatement (Second) of Torts § 559.  We have specifically 

indicated that, as to this element, “[i]t is not enough that the victim of the [statements] . . . 

be embarrassed or annoyed, he must have suffered the kind of harm which has 

                                            
(Ucontinued)  
defamation libel matter.  See Pilchesky v. Gatelli, 12 A.3d 430 (Pa. Super. 2011); Agriss, 

483 A.2d at 472-74.   



[J-35-2015] - 42 

grievously fractured his standing in the community of respectable society.”  Id. (quotation 

and quotation marks omitted). 

Although the analysis in Tucker and MacElree focused on the elements of the 

prima facie case other than the reputational injury element, namely, whether the 

communication itself was defamatory, our case law makes it clear that the protection of an 

individual’s reputation is the very essence of a claim for defamation.  Thus, as Justice 

Brennan articulated in his dissent in Firestone, permitting the recovery of damages for 

injuries such as mental anguish without a showing of injury to reputation subverts the 

intended “protective influence” of Gertz’s actual injury stricture.  Firestone, 424 U.S. at 

475 n.3, 96 S.Ct. at 975 n.3 (Brennan, J., dissenting).  We note that Pennsylvania is not 

alone in requiring reputational injury as a prerequisite to a defamation plaintiff’s recovery 

of damages for mental and emotional injuries.  See Smith v. Durden, ___ N.M. ___, 276 

P.3d 943 (2012) (holding proof of actual reputational injury is a prerequisite to recovery in 

a defamation case); Little Rock Newspapers, Inc. v. Dodrill, 281 Ark. 25, 660 S.W.2d 933 

(1983) (indicating defamation claims always require proof of reputational injury for mental 

suffering alone is insufficient to permit recovery); Gobin v. Globe Pub. Co., 232 Kan. 1, 

649 P.2d 1239 (1982) (holding that unless damage to reputation is shown the plaintiff has 

not established a valid claim for defamation damages).      

As to presumed and punitive damages, although the Gertz Court made it clear that 

the First Amendment prohibits awards of presumed and punitive damages for defamatory 

statements where private plaintiffs show less than actual malice, the Court left open the 

question of whether presumed or punitive damages are constitutional when the plaintiff 



[J-35-2015] - 43 

proves actual malice in such cases.11  See Gertz, 418 U.S. at 349, 94 S.Ct. at 3011 

(“[W]e hold that the States may not permit recovery of presumed or punitive damages, at 

least when liability is not based on a showing of knowledge of falsity or reckless disregard 

for the truth.”); Id. at 349, S.Ct. at 3012 (“It is necessary to restrict defamation plaintiffs 

who do not prove knowledge of falsity or reckless disregard for the truth to compensation 

for actual injury.”).  As indicated supra, the Media Defendants and their Amici contend 

that, even in cases where private figure plaintiffs prove actual malice, damages should be 

limited to those for proven actual injury.  Thus, the Media Defendants specifically 

suggest “proof of actual malice is no substitute for proof of actual injury.”  Media 

Defendants’ Brief at 45.   

In Hepps v. Philadelphia Newspapers, Inc., 506 Pa. 304, 485 A.2d 374 (1984), 

reversed on other grounds, 475 U.S. 767, 106 S.Ct. 1558 (1986), which involved a libel 

action brought by private plaintiffs against a newspaper publisher and reporters, this 

Court recognized the “considerable controversy” raised by Gertz regarding the continued 

availability of presumed and punitive damages in defamation cases.  Specifically, we 

stated: 

We should note that the Gertz decision has raised considerable 
controversy concerning whether it foreshadows the total abolition of 
punitive damage awards in defamation cases.  In holding unconstitutional 
the awarding of presumed or punitive damages where defamatory 
publications are negligently published, the Gertz Court reasoned that the 

                                            
11 In the Second Restatement of Torts, as to this issue, the Institute indicated: 

The Institute takes no position on whether the traditional common law rule 

allowing recovery in the absence of proof of actual harm, for the harm that 

normally results from such a defamation, may constitutionally be applied if 

the defendant knew of the falsity of the communication or acted in reckless 

disregard of its truth or falsity.   

Restatement (Second) of Torts § 621, Caveat.    



[J-35-2015] - 44 

potential for large verdicts, completely unrelated to the actual injury suffered 
by the victim, might have a chilling effect or act as a prior restraint of free 
expression.  Gertz, supra, 418 U.S. at 350-51, 94 S.Ct. at 3012-13.  
Further, the Court surmised that the doctrine of presumed damages and the 
unabridged discretion conferred upon juries to award punitive damages, 
bearing no relationship to the injury suffered, invites juries to punish the 
expression of unpopular opinion rather than effectuate any legitimate social 
goal.  Id. at 350-51, 94 S.Ct. at 3012-13.  Nonetheless, a number of courts 
have considered whether Gertz presaged the abolition of punitive damages 
and have concluded that it did not.  We are satisfied that under the present 
law as articulated by the [U.S.] Supreme Court there has not been a 
sufficiently definitive directive to cause us to abandon the long standing 
practice in this jurisdiction of allowing punitive damages in the appropriate 
case. 

The Gertz decision did make it clear that the negligent standard of 
fault would not be a sufficient basis for the allowance of punitive damages.  
To justify punitive damages, the plaintiff is called upon to satisfy the “actual 
malice” test.  

 
Hepps, 506 Pa. at 329-30, 485 A.2d at 387-88 (citations and footnotes omitted).  

The U.S. Supreme Court granted certiorari in Hepps12 and, in discussing Gertz, 

the Court relevantly indicated:     

[E]ven when private figures are involved, the constitutional requirement of 
fault supersedes the common law’s presumptions as to fault and damages.  
In addition, the Court in Gertz expressly held that, although a showing of 
simple fault sufficed to allow recovery for actual damages, even a 
private-figure plaintiff was required to show actual malice in order to recover 
presumed or punitive damages.    

 
Hepps, 475 U.S. at 774, 106 S.Ct. at 1562 (citation omitted).  See Milkovich, 497 U.S. at 

16, 110 S.Ct. at 2704 (“[W]e held [in Gertz] the States could not permit recovery of 

                                            
12 The federal High Court reversed this Court’s decision in Hepps on grounds other than 

those pertaining to punitive and presumed damages.  Specifically, as it relates to a 

plaintiff seeking damages against a media defendant for speech of public concern, the 

U.S. Supreme Court held, contrary to this Court, that “the common law’s rule of 

falsity--that the defendant must bear the burden of proving truth--must . . . fall here to a 

constitutional requirement that the plaintiff bear the burden of proving falsity, as well as 

fault, before recovering damages.”  Hepps, 475 U.S. at 776, 106 S.Ct. at 1563.   

 



[J-35-2015] - 45 

presumed or punitive damages on less than a showing of New York Times malice.”) 

(citation omitted)).   

Based on the aforementioned, we continue to find no specific directive from the 

U.S. Supreme Court to cause us to abandon the long standing practice in this jurisdiction 

of allowing punitive, as well as presumed, damages in appropriate cases.  Thus, unless 

the federal High Court concludes the Constitution requires otherwise, we reject the Media 

Defendants’ and their Amici’s argument to the contrary and permit private plaintiffs in libel 

cases involving media defendants to recover presumed and punitive damages upon their 

satisfaction of the New York Times actual malice test.13 

With these legal principles in mind, we now examine the Media Defendants’ 

contention that, in the instant case, the Superior Court failed to apply the proper reviewing 

standards in determining whether the trial court abused its discretion in denying, in its 

entirety, Appellees’ post-trial motion for a new trial.  In this regard, our standard of review 

is whether the Superior Court committed an error of law or an abuse of discretion.  

Morrison v. Com., Dept. of Public Welfare, 538 Pa. 122, 133-35, 646 A.2d 565, 570-72 

(1994).   

The Media Defendants specifically contend that in ordering a new trial as to 

Appellees’ claims of emotional distress, mental anguish, and personal humiliation, the 

                                            
13 To the extent the Media Defendants and their Amici argue the Superior Court’s 

decision in Walker, supra establishes the controlling precedent as to the availability of 

presumed damages upon a plaintiff’s showing of actual malice, we disagree.  This Court 

is not bound by the Superior Court’s decisions.  Stone Crushed Partnership v. Kassab 

Archbold Jackson & O’Brien, 589 Pa. 296, 306, 908 A.2d 875, 881 (2006).  Moreover, 

while Walker suggested that a plaintiff in a defamation per se action must prove actual 

harm in order to recover compensatory damages, Walker left open the question of 

whether a plaintiff may recover for presumed damages upon a showing of actual malice.  

See Franklin Prescriptions, Inc., 424 F.3d at 342 (discussing Walker).       



[J-35-2015] - 46 

Superior Court improperly concluded Judge Van Jura ignored Appellees’ evidence with 

regard thereto.  See Media Defendants’ Brief at 24-25, 27-30.  In fact, the Media 

Defendants contend, Judge Van Jura considered Appellees’ testimony concerning their 

alleged emotional distress, mental anguish, and personal humiliation, but rejected the 

testimony as incredible.  Id. at 25.  The Media Defendants aver the Superior Court erred 

not only in mischaracterizing Judge Van Jura’s consideration of the testimony, but also in 

failing to defer to Judge Van Jura’s credibility determinations and factual findings.  Id. at 

27-30, 33-34.  Intertwined in this argument is the Media Defendants’ contention the 

Superior Court erred in quoting at length to and relying upon the facts set forth in its 

previous panel’s decision since the facts in that opinion were derived from proceedings 

held before former Judge Ciavarella, as opposed to the proceedings held before Judge 

Van Jura.  See id. at 23, 29, 47.   

Initially, we agree with the Media Defendants that to the extent the Superior Court 

relied upon the factual findings and credibility determinations made by former Judge 

Ciavarella, it was error.  As noted supra, this Court, exercising its King’s Bench authority, 

vacated former Judge Ciavarella’s verdict, judgment, and all substantive orders, thus 

rendering the proceedings before him null and void.  Joseph v. Scranton Times L.P., 604 

Pa. 677, 987 A.2d 633 (2009) (per curiam order).  Therefore, and notably, in setting forth 

and relying upon over four pages of facts from its prior panel’s decision, which were 

based upon proceedings held before former Judge Ciavarella, the present Superior Court 

panel erred.  See Joseph II, 89 A.3d at 254-58.   

Furthermore, in concluding a new trial was warranted on the basis Judge Van Jura 

improperly ignored testimony related to Appellees’ claims of emotional distress, mental 



[J-35-2015] - 47 

anguish, and personal humiliation, we initially disagree with the Superior Court’s legal 

premise that private figure plaintiffs resting their defamation claims upon negligence may 

recover for mental injuries caused by the publication of defamatory articles, absent proof 

of actual injury to reputation.  Rather, as previously discussed, such plaintiffs are 

required to establish actual injury to their reputation as a prerequisite to recovery for 

actual mental injuries.  Thus, Judge Van Jura, who as discussed infra properly found 

Appellees did not prove they suffered actual reputational injury, was not required to 

consider whether Appellees suffered actual mental injuries for purposes of defamation.  

However, since the issue is related to whether Judge Van Jura properly denied 

Appellees’ claims for false light invasion of privacy, we note that we disagree with the 

Superior Court that Judge Van Jura ignored the testimony related to Appellees’ claims of 

such mental injuries.  Rather, we find that, exercising his discretion, Judge Van Jura 

considered the testimony related to Appellees’ claims of mental injuries but rejected the 

testimony offered by Appellees in this regard, finding it to be incredible.  Trial Court 

Opinion filed 12/8/11 at 25-26, 28.   

For instance, Judge Van Jura specifically considered testimony presented by 

Appellees as it related to Joseph, Sr.’s loss of enjoyment and feelings of isolation but 

found the evidence suggested such injuries were not caused by the publication of the 

defamatory articles.  Id.  Rather, he found the mental injuries from which Joseph, Sr. 

claimed to have suffered resulted from injuries he sustained in a prior motor vehicle 

accident.  Id.  Moreover, as it relates to Joseph, Jr., Judge Van Jura found Joseph, Jr. 

failed to credibly prove he suffered any actual injury as a result of the single statement 

made about him in the Citizens’ Voice articles.  Id. at 25, 35-36.   



[J-35-2015] - 48 

We agree with the Media Defendants’ argument suggesting that Judge Van Jura 

was entitled to exercise his discretion in this regard.  See Com., Dept. of Transp., Bureau 

of Traffic Safety v. O’Connell, 521 Pa. 242, 248, 555 A.2d 873, 875 (1989) (“Questions of 

credibility and conflicts in the evidence presented are for the trial court to resolve, not our 

appellate courts.”) (citations omitted)).  Moreover, we note the Superior Court’s 

approach in scouring the record for evidence which could, arguably, support the finding 

the articles caused Appellees to suffer personal humiliation and anguish, and then in 

suggesting the trial court erred in disregarding the evidence, is contrary to the approach 

this Court has mandated.  See Morrison, 538 Pa. at 133-35, 646 A.2d at 571-72.  

Where, as here, the record adequately supports the trial court’s reasons and factual 

basis, the Superior Court should have deferred to the judgment of the trial court.  Id. at 

134, 646 A.2d at 571.  The fact the Superior Court would have reached a decision 

contrary to the trial court based on the facts in the record does not constitute an abuse of 

discretion on the part of the trial court.  Id. at 134-35, 646 A.2d at 571.  Accordingly, we 

agree with the Media Defendants that the Superior Court erred in determining a new trial 

was warranted for the trial court to further consider Appellees’ claims of emotional 

distress, mental anguish, and personal humiliation. 

The Media Defendants next argue that in determining a new trial was warranted as 

to Appellees’ claims of reputational injury, the Superior Court erred in holding the trial 

court misapprehended the law on causation.  The Superior Court held the trial court 

erroneously focused its analysis on whether Appellees’ claims of reputational harm were 

caused solely by the defamatory articles.  See Joseph II, 89 A.3d at 266-67.  In so 

holding, the Superior Court adopted Appellees’ appellate argument that “[t]he trial court 



[J-35-2015] - 49 

implicitly conceded that Joseph, Sr.’s reputation was damaged by the Articles; just not, in 

the trial court’s view, only by the articles[.]”  Id. at 267 (quotation and quotation marks 

omitted).  The Superior Court opined “[t]he finding that there were other causes for the 

damage to [Appellees’] reputations certainly impacts the quantity of the damages for 

which [the Media Defendants] are liable; however, that does not negate liability.”  Id.  

Thus, concluding the trial court abused its discretion in misapplying the law when it denied 

Appellees’ post-trial motion for a new trial, the Superior Court ordered, “[u]pon retrial, the 

fact finder must determine whether each of the four [Appellees] suffered harm to his or its 

reputation for which the defamatory statements in the Citizens’ Voice articles was 

substantial causal factors.”  Id. 

Contrary to the Superior Court’s holding, the Media Defendants argue the trial 

court did not implicitly find that Appellees’ reputations were damaged, to any extent, by 

the articles.  They contend that since Judge Van Jura’s factual findings are supported by 

the record, the Superior Court applied an incorrect standard of review in failing to defer to 

said findings.  

We conclude the Superior Court mischaracterized Judge Van Jura’s analysis as it 

relates to Appellees’ claims of reputational injury.  Judge Van Jura did not implicitly find 

that Appellees’ reputations were damaged, to any extent, by the articles.  Rather, as 

discussed in detail infra, he held Appellees failed to meet their burden of proving either (1) 

they suffered reputational injuries or (2) they suffered reputational injuries which had a 

connection to the defamatory articles.  The record adequately supports Judge Van 

Jura’s reasons and factual basis.   



[J-35-2015] - 50 

For instance, with regard to Joseph, Sr., Judge Van Jura initially noted that his 

friends and employees, including Mary Faulkner, Frank Falzone, John Syzelowski, Barry 

Centini, and Jim Worobey (“Worobey”) testified “unequivocally that nothing in the articles 

caused them to have a lesser view of Joseph’s reputation[.]”  Trial Court Opinion filed 

12/8/11 at 27.  The trial court further considered Joseph, Sr.’s and Leah Joseph’s 

testimony, concluding it did not credibly establish that Joseph, Sr.’s reputation was 

diminished by the articles.  Id. at 25-28.   

Additionally, Judge Van Jura noted Worobey testified the articles had no effect on 

his view of Joseph, Jr.’s reputation.  Id. at 27.  Also, the Judge noted that, although 

Joseph, Jr.’s fiancé testified “friends pulled away when she mentions Joseph[,] Jr.’s 

name[,] . . . she did not testify that this reaction was caused by the statements complained 

of in the Citizen[s’] Voice published ten years ago.”  Id. at 28 (citation to record omitted).  

Judge Van Jura specifically indicated that “Joseph[,] Jr. did not introduce the testimony of 

any member of his community who had a lesser or diminished view of his reputation 

because of the Citizen[s’] Voice article.”  Id.  Additionally, although Judge Van Jura 

recognized Joseph, Jr. testified he stopped using his name in public approximately six 

months before the 2011 trial, the Judge concluded Joseph, Jr. offered no evidence that 

his decision to do so related in any manner to the Citizens’ Voice article.  Id. 

Finally, as it relates to Acumark and Airport Limousine, Judge Van Jura examined 

the evidence and relevantly concluded “[n]ot a single third party testified that Acumark or 

Airport Limousine had a diminished reputation attributable to the statements ‘of and 

concerning’ those [parties] in the Citizen[s’] Voice newspaper.”  Id. at 29.  Judge Van 

Jura noted Joseph, Sr. testified the Citizens’ Voice articles negatively impacted his 



[J-35-2015] - 51 

businesses’ reputations; however, Judge Van Jura rejected the testimony as incredible, 

noting that, though given other opportunities to do so, Joseph, Sr. never indicated, prior to 

the instant litigation, that his businesses’ reputations were diminished by the articles.  Id. 

at 29-30.  Judge Van Jura further indicated Joseph, Sr.’s instant testimony was 

“completely at odds with his testimony[,]” which he gave in his accident case regarding his 

businesses.  Id. at 34.  Furthermore, although Appellees presented expert testimony in 

an effort to prove the businesses suffered lost revenue, Judge Van Jura noted the expert 

“admitted that he did not offer an opinion on causation at all.”  Id. at 32 (emphasis and 

citation to record omitted).   

We conclude Judge Van Jura properly exercised his discretion in concluding 

Appellees failed to meet their burden of proving they suffered any actual reputational 

injury in connection with the publication of the articles.  O’Connell, 521 Pa. at 248, 555 

A.2d at 875.  Since the record supports Judge Van Jura’s reasons and factual basis, the 

Superior Court erred in failing to defer thereto.  See Morrison, 538 Pa. at 134, 646 A.2d 

at 571.  As such, we agree with the Media Defendants that the Superior Court improperly 

remanded the case for the trial court for further consideration of Appellees’ claims of 

actual reputational injury.14  

                                            
14 Moreover, in remanding for a new trial as to Joseph, Sr.’s claim for reputational 

injuries, the Superior Court concluded, to the extent the trial court found the August 6, 

2001, article was not “of and concerning” Joseph, Sr., and thus failed to consider whether 

the article damaged Joseph, Sr.’s reputation, the trial court erred.  Joseph II, 89 A.3d at 

267-69.  However, in ordering a new trial on this basis, the Superior Court failed to 

recognize that Judge Van Jura provided this as an alternate reason for finding Joseph, Sr. 

did not prove the article caused him actual reputational harm.  See Trial Court Opinion 

filed 12/8/1 at 26-28.  The “crux” of Judge Van Jura’s analysis is that, even if he were to 

consider Joseph, Sr.’s claim of reputational harm due to the August 6, 2001, article, he did 

not find Joseph, Sr.’s testimony to be credible.  Id.  We conclude Judge Van Jura 
(continuedU)  



[J-35-2015] - 52 

The Media Defendants next contend the Superior Court erred in determining a 

new trial is warranted for the trial court to consider whether Appellees proved the Media 

Defendants published the defamatory articles with actual malice.  As indicated supra, 

unless the federal High Court concludes the Constitution requires otherwise, we permit 

private plaintiffs in libel cases involving media defendants to recover presumed and 

punitive damages upon their satisfaction of the New York Times actual malice test.  

In analyzing the instant claim, we initially note that, as the Superior Court 

concluded, Judge Van Jura made no assessment of whether Appellees proved the Media 

Defendants published the articles with actual malice.  Moreover, while Judge Van Jura 

acknowledged that private figure plaintiffs such as Appellees are required to prove, at a 

minimum, negligence in order to establish liability for defamation, see Trial Court Opinion 

filed 12/8/11 at 12, 22, we agree with the Media Defendants that he did not explicitly opine 

as to whether Appellees met their burden in this regard.  Instead, Judge Van Jura 

concluded Appellees failed to meet their burden of proving the articles caused them an 

actual injury, which is constitutionally mandated by Gertz when private figure plaintiffs rest 

their defamation claims upon a negligence theory.  However, we agree with the Superior 

Court that Judge Van Jura erred in failing to make a determination as to whether 

Appellees met the New York Times actual malice standard since Appellees argued in the 

trial court that the Media Defendants published the articles with actual malice, and thus 

sought presumed and punitive damages.  Notwithstanding, we disagree with the 

Superior Court that a remand is necessary as to this issue.  

                                            
(Ucontinued)  
properly exercised his discretion in this regard.  See Morrison, 538 Pa. at 134, 646 A.2d 

at 571.      



[J-35-2015] - 53 

“[T]he requirement that the plaintiff be able to show actual malice by clear and 

convincing evidence is initially a matter of law.”  Tucker, 577 Pa. at 626, 848 A.2d at 130 

(citation omitted).  “The question whether the evidence in the record in a defamation 

case is sufficient to support a finding of actual malice is a question of law.”  Milkovich, 

497 U.S. at 17, 110 S.Ct. at 2705 (quotation marks and quotation omitted).  This rule is 

premised on “the unique character of the interest protected by the actual malice 

standard.”  Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 685-86, 

109 S.Ct. 2678, 2695 (1989).  More fundamentally, the rule is derived from the 

recognition that “[j]udges, as expositors of the Constitution, must independently decide 

whether the evidence in the record is sufficient to cross the constitutional threshold that 

bars the entry of any judgment that is not supported by clear and convincing proof of 

‘actual malice.’”  Bose Corp., 466 U.S. at 511, 104 S.Ct. at 1965. 

Thus, in New York Times, after concluding the actual malice standard was 

applicable and the trial court judge erred in failing to instruct the jury properly as to the 

actual malice requirement, the U.S. Supreme Court reversed the judgment, holding the 

following:   

Since respondent may seek a new trial, we deem that considerations 
of effective judicial administration require us to review the evidence in the 
present record to determine whether it could constitutionally support a 
judgment for respondent.  This Court’s duty is not limited to the elaboration 
of constitutional principles; we must also in proper cases review the 
evidence to make certain that those principles have been constitutionally 
applied.  This is such a case, particularly since the question is one of 
alleged trespass across ‘the line between speech unconditionally 
guaranteed and speech which may legitimately be regulated.’  In cases 
where that line must be drawn, the rule is that we ‘examine for ourselves the 
statements in issue and the circumstances under which they were made to 
see . . . whether they are of a character which the principles of the First 
Amendment, as adopted by the Due Process Clause of the Fourteenth 
Amendment, protect.’  We must ‘make an independent examination of the 



[J-35-2015] - 54 

whole record,’ so as to assure ourselves that the judgment does not 
constitute a forbidden intrusion on the field of free expression.  

 
New York Times, 376 U.S. at 284-85, 84 S.Ct. at 728-29 (quotations, citations, and 

footnote omitted).   

As to what constitutes actual malice, the federal High Court has held the standard 

is not met through a showing of ill will or malice in the ordinary sense of the term, by virtue 

of the fact the media defendant published the material to increase its profits, or the failure 

to investigate before publishing, even when a reasonably prudent person would have 

done so, although the purposeful avoidance of the truth is in a different category.  

Harte-Hanks Communications, Inc., 491 U.S. at 666-92, 109 S.Ct. at 2685-98.  Rather, 

actual malice requires “at a minimum that statements were made with a reckless 

disregard for the truth.”  Id. at 667, 109 S.Ct. at 2686.  That is, “the defendant must have 

made the false publication with a ‘high degree of awareness . . . of probable falsity,’ or 

must have ‘entertained serious doubts as to the truth of his publication[.]’”  Id. (quotations 

omitted).  Although courts should not place too much reliance on such factors, a media 

defendant’s state of mind, including actual malice, may be proven by the plaintiff through 

circumstantial evidence.  Id. at 668, 109 S.Ct. at 2686.  Also, “[t]he standard is a 

subjective one--there must be sufficient evidence to permit the conclusion that the 

defendant actually had a ‘high degree of awareness of . . . probable falsity.’”  Id. at 688, 

109 S.Ct. at 2696 (quotation omitted).  With these standards in mind, we now review the 

record to determine whether it could sufficiently support a finding of actual malice by clear 

and convincing proof.  Bose Corp, 466 U.S. at 511, 104 S.Ct. at 1965.      

Lewis testified that, at the time he was writing the articles at issue, he knew that 

using anonymous sources, though critical to some important news stories, increased the 



[J-35-2015] - 55 

risk of inaccurate information.  N.T. 5/2/11-5/13/11 at 113.15  Lewis admitted he relied 

upon information from six confidential sources in order to write the articles at issue; 

however, he knew the confidential sources “well before [he] started writing these stories.”  

Id. at 121.  He noted the sources were in a position of authority to obtain the information, 

he trusted the sources, and he believed what the sources were telling him.  Id. at 233, 

247-48.   

Moreover, Lewis informed the newspaper’s editors of the identity of his confidential 

sources prior to the publication of the articles, he reviewed the sources’ statements with 

the editors, and the editors gave him clearance to write the articles.  Id. at 130, 249, 252.  

In providing information, two of the sources came to the newsroom to meet with Lewis.  

Id. at 195-97.  After the stories were published, neither Joseph, Sr. nor Joseph, Jr. 

contacted Lewis to complain about the articles, and they never asked for a retraction.  Id. 

at 255-56.      

Concerning the grand jury proceedings and video surveillance of Appellees, Lewis 

indicated his confidential source was involved in law enforcement, he had provided him 

with past tips that proved to be true, and based on his recollection, he believed he verified 

the information with a second source.  Id. at 125-35, 152-53, 224-29.  He admitted he 

did not independently verify the source by reviewing judicial records or court orders, and 

after a grand jury indictment was returned for D’Elia, he did not return to his source to 

inquire why the information provided to him about Joseph, Sr. was not included in the 

indictment.  Id. at 152-53, 158-63.   

                                            
15 The trial before Judge Van Jura spanned multiple days from May 2, 2011, to May 13, 

2011, and this Court was provided with one complete transcript pertaining thereto.   



[J-35-2015] - 56 

Regarding the statements published in the Citizens’ Voice concerning a limousine 

and taxi service being used as a means to transport money, drugs, prostitutes, and guns, 

Lewis indicated his source was a driver at the service.  Id. at 163-64, 212.  Lewis 

indicated that, after he wrote the article, he reviewed the search warrant related to the 

investigation, and it discussed the transferring of suitcases and other contraband from the 

airport.  Id. at 164.  He admitted the search warrant did not mention prostitutes.  Id. at 

164-65. 

With regard to statements suggesting drug arrests at Lavelle’s Pub were related to 

the investigation, Lewis did not go to Lavelle’s Pub to determine whether anyone knew 

Joseph, Sr. or Joseph, Jr.  Id. at 166-67.  Furthermore, he admitted he wrote that “a 

frequent visitor at Lavelle’s Pub is a relative to one of the three persons who received a 

target letter of the ongoing federal grand jury investigation.”  Id. at 174.  He indicated he 

wrote this based on information provided to him by a confidential source and without 

viewing a target letter; however, he believed he verified the information with a second 

source.  Id. at 174-75, 181-82, 226.  After the grand jury returned an indictment for 

D’Elia, Lewis did not return to his source to ask why there was no mention of the target 

letter contained therein.  Id. at 180-81.  

Lewis relied upon information provided to him by a confidential source regarding 

The Metro, who informed Lewis that he testified before a grand jury that was investigating 

money laundering.  Id. at 202, 206.  The source told him that $3 million was laundered 

through The Metro, and to ensure he heard the source correctly, Lewis asked him three 

times about the amount of money, which was allegedly laundered through The Metro.  

Id. at 202.  After the grand jury indictment was returned for D’Elia, Lewis did not return to 



[J-35-2015] - 57 

his source to ask why there was no mention of $3 million being laundered through The 

Metro.  Id. at 207-08.     

Conmy confirmed he independently wrote articles and assisted Lewis with writing 

articles.  Id. at 275-77.  In gaining information for the articles, he utilized four confidential 

sources, including a “high level Lackawanna County official.”  Id. at 287-89.  As to 

information contained in the articles regarding searches by authorities, Conmy testified 

he relied on information provided to him by Pete Trucksis, a federal special agent.  Id. at 

274-80.  Conmy admitted he had no personal knowledge of a money laundering scheme 

or video surveillance of Appellees.  Id. at 285-86.  However, prior to writing the articles, 

he personally observed multiple agents carrying boxes out of Acumark’s offices when it 

was searched by authorities.  Id. at 299-300.   

Furthermore, Conmy telephoned Joseph, Sr.’s civil attorney, who informed him 

Joseph, Sr.’s and D’Elia’s residences had been searched.  Id. at 303-04.  Conmy knew 

Joseph, Sr.’s attorney personally, and he spoke to him several times during the summer 

of 2001.  Id. at 311.  Joseph, Sr.’s attorney neither indicated the information in the 

articles was false nor asked for a retraction.  Id. at 311, 314.  Conmy testified that at the 

time he wrote and contributed to the articles, he believed the information contained 

therein to be true and he had no doubt as to the accuracy of the articles.  Id. at 309, 

313-14.        

Joseph, Sr. testified no one from the Citizens’ Voice contacted him to determine 

whether he had received a target letter.  Id. at 516.  He confirmed that during the 

summer and fall of 2001, he never asked the Citizens’ Voice for a retraction or correction 

of any of the articles.  Id. at 598.  Moreover, he never asked his attorney to seek a 



[J-35-2015] - 58 

retraction or correction of the articles.  Id. at 598-99.  Joseph, Jr. confirmed he, also, did 

not contact the newspaper for any correction.  Id. 1405-06.   

Christopher Harper (“Harper”), an associate professor of journalism, testified as an 

expert on behalf of Appellees.  He indicated the use of confidential sources can be “very 

dangerous because the individual making the statements is not held accountable other 

than by the journalist who knows that individual’s name.”  Id. at 924.  Harper opined the 

editors in this case should have been more actively involved in overseeing the reporters’ 

use of confidential sources, and the failure to do so was a violation of the newspaper’s 

own standards.  Id. at 925-29, 954.  He testified the articles violated the newspaper’s 

own written policies on ethics, as well as generally accepted newsroom practices, by 

relying excessively on confidential sources.  Id. at 929, 932-36, 939, 942, 944, 948-49, 

966, 970-71, 980.   

Harper indicated the frequent use of confidential sources in this case increased the 

risk of inaccuracy, and the editors should have done their due diligence to ensure the 

accuracy of the articles.  Id. at 971-73.  Harper acknowledged evidence revealed that, in 

July or August of 2001, the then managing editor of the Citizens’ Voice, Paul Leonard 

Golias (“Golias”), met with Lewis and Conmy to review the articles, and he determined the 

confidential sources were credible.  Id. at 1011-14.  However, Harper opined he “would 

expect more than that” from Golias.  Id. at 1012.  Moreover, Harper noted that one of the 

editors indicated in his deposition that he believed Joseph, Sr. had ties to organized crime 

and, therefore, under prevailing standard newsroom practices, he should have reported 

his personal bias to his superiors without participating in the publishing of the articles.  Id. 

at 996-99. 



[J-35-2015] - 59 

Harper opined that Lewis and his editor could have ensured the accuracy of the 

report of a target letter by requesting to review the document before reporting on it.  Id. at 

964-65.  Harper reasoned, to a reasonable degree of certainty, that the articles did not 

conform to the standard of care expected of professional journalists.  Id. at 981.  He 

noted there were opportunities for the reporters to pursue information from sources other 

than confidential sources; however, Lewis and Conmy did not avail themselves of them.  

Id. at 981-82, 1005.  With regard to Lewis corroborating the information he received from 

one confidential source with information from another confidential source, Harper testified 

“it is standard practice within journalism that you do not corroborate with a source who is 

confidential or anonymous.  You need to corroborate with someone on the record.”  Id. 

at 1019.     

Golias confirmed that prior to the publication of the August 5, 2001, article he met 

with Lewis and Conmy to review the development of the story, as well as the sources.  Id. 

at 1584-85.  At this meeting, he learned the identity of the reporters’ confidential sources, 

and based on his experience, he believed the information provided by the sources was 

accurate.  Id. at 1585-86, 1600, 1609-10.  Golias admitted the use of confidential 

sources increases the risk of inaccurate information.  Id. at 1590.          

Applying the relevant standards, we conclude the proof presented to show actual 

malice lacks the convincing clarity which the constitutional standard demands, and hence 

that it could not constitutionally sustain a judgment for presumed or punitive damages in 

favor of Appellees under the proper rule of law.  The evidence against the Media 

Defendants supports, at most, a finding of negligence, and thus, it is constitutionally 

insufficient to show the recklessness required for a finding of actual malice.  See 



[J-35-2015] - 60 

Sprague v. Walter, 518 Pa. 425, 437, 543 A.2d 1078, 1084 (1988) (indicating, to establish 

actual malice, the plaintiff’s burden “requires more than a consideration of whether a 

reasonably prudent man would have published the article without further investigation, 

but rather requires the presentation of ‘sufficient evidence to permit the conclusion that 

the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his publication.’”) 

(quoting St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88 S.Ct. 1323, 1325 (1968) 

(emphasis omitted)).  Consequently, we agree with the Media Defendants that the 

Superior Court erred in remanding for a new trial as to this issue.  

In their final argument, the Media Defendants contend that, to the extent we agree 

with the Superior Court as to the damages and actual malice issues, we should remand 

for the trial court to make relevant findings and conclusions as to all of the elements 

necessary to establish liability for defamation.  The Media Defendants aver the Superior 

Court’s limited remand is based on the mistaken assumption that Judge Van Jura found in 

favor of Appellees as to all elements establishing liability for defamation when, in fact, 

Judge Van Jura did not determine, inter alia, whether Appellees proved, at a minimum, 

the Media Defendants published the articles negligently.  In light of our discussion supra 

concluding the Superior Court erred in remanding for a new trial, it is unnecessary to 

address this final contention further.16 

                                            
16 Relying upon its analysis pertaining to Appellees’ failure to prove actual injury with 

regard to their defamation claims, the trial court rejected Appellees’ claims of false light 

invasion of privacy.  See Trial Court Opinion filed 12/8/11 at 35-36.  Noting the trial 

court’s failure to award damages to Appellees as to their false light invasion of privacy 

claims was entirely premised upon the trial court’s “erroneous” analysis pertaining to 

Appellees’ defamation damages claims, the Superior Court summarily reversed and 

ordered a new trial for consideration of damages for Appellees’ false light invasion of 

privacy claims.  Joseph II, 89 A.3d at 273-74.  Having concluded the Superior Court 
(continuedU)  



[J-35-2015] - 61 

IV.  Conclusion 

In conclusion, we affirm that portion of the Superior Court’s order which affirmed 

the trial court’s order denying Appellees’ post-trial motion for a new trial, and we reverse 

that portion of the Superior Court’s order which reversed and remanded as to the trial 

court’s order denying Appellees’ post-trial motion for a new trial.  As there are no 

outstanding appellate issues, we reinstate the order of the trial court denying Appellees’ 

post-trial motion for a new trial and judgment in favor of the Media Defendants.  

Jurisdiction relinquished.  

Mr. Chief Justice Saylor and Madame Justice Todd join the opinion. 

Mr. Justice Eakin authors a CO/DO to which Mr. Justice Baer joins. 

 

 

 

 

 

 

 

                                            
(Ucontinued)  
erred in finding a new trial was warranted to address Appellees’ defamation damages 

claims, we likewise conclude the Superior Court erred finding a new trial is warranted as 

to Appellees’ false light invasion of privacy damages claims.     


